Cursuri Buddhism

Modulul 10

Serviciul religios al lui Buddha

Serviciul religios încununat de succes al lui Buddha a durat timp de 45 de ani. De la 35 de ani, vârsta la care s-a iluminat, până la moartea sa, la 80 de ani, el a servit umanitatea prin exemplul dat, ca și prin precepte, fără niciun motiv personal. De-a lungul anilor, el a umblat din loc în loc, învățându-i pe oameni despre Dhamma și eliberându-i din legăturile Samsarei. În timpul anotimpurilor ploioase (Vassana – din iulie până în noiembrie), el a trăit retras, așa cum era obiceiul printre asceți, datorită neîntreruptelor ploi.

Primii douăzeci de ani

Conform comentariilor Buddhavamsa, primii douăzeci de ani i-a petrecut după cum urmează:

Primul an – Benares

După ce a predicat Dhammacakka Sutta în ziua cu lună plină din luna Asalha, el și-a petrecut prima Vassana (retragere) în Parcul Căprioarei, la Isipatana, lângă Benares. Acolo nu era nicio clădire specială pentru a se putea adăposti.

Anii al II-lea, al III-lea și al IV-lea – Rajagaha

Când Buddha l-a vizitat pe Regele Bimbisara, acesta i-a oferit Pădurea de Bambuși (Veluvana) pentru el și pentru discipolii săi. Acesta era un loc solitar, ideal pentru călugări, întrucât nu era nici prea aproape nici prea departe de oraș. Trei anotimpuri ploioase au fost petrecute în această pădurice liniștită.

Anul al V-lea – Vesali

În timpul celui de-al cincilea an, pe când avea sediul în Sala Ascuțită (Pinnacled Hall) din Mahavana, lângă Vesali, Buddha a aflat de moartea iminentă a Regelui Suddhodana. Ajungând în camera în care se afla acesta, el i-a predicat Dhamma. Imediat după aceasta Regele a atins starea de Arhat; timp de șapte zile s-a bucurat de extazul Eliberării, după care a murit.

Ordinul Călugărițelor

Ordinul Călugărițelor (Bhikkhuni Sasana) a fost fondat în al cincilea an Vassana al lui Buddha. După moartea Regelui Suddhodana, Maha Pajapati Gotami, dorind să se alăture Ordinului, s-a apropiat de Buddha, care era atunci la Kapilavatthu și i-a cerut permisiunea ca și femeile să fie admise în Ordin. Din diferite motive Buddha a refuzat și s-a întors la Vesali.

Dar Maha Pajapati Gotami, fără a fi descurajată, și-a tăiat părul și purtând îmrăcămintea galbenă a mers pe jos până la Vesali, însoțită de mai multe doamne sakyene, suferind multe greutăți. Lăcrimând, ele au stat în afara porților Sălii Ascuțite (Pinnacled Hall) din Mahavana, unde se afla Buddha. Venerabilul Ananda, mișcat de acea priveliște patetică, a apelat la Buddha în sprijinul lor.

Din nou el a refuzat de trei ori dar, în cele din urmă, a fost convins de rugămințile stăruitoare ale Venerabilului Ananda, cu condiția ca Maha Pajapati Gotami să fie de acord ca ele să urmeze opt reguli de bază:

  1. O călugăriță, chiar și foarte bătrână, trebuie să-l salute pe un Bhikkhu și să se ridice în fața lui, chiar dacă el a primit Înalta Hirotonisire doar de o zi.
  2. O călugăriță nu trebuie să-și petreacă retragerea într-un loc în care nu se află niciun Bhikkhu.
  3. La fiecare două săptămâni o călugăriță trebuie să întrebe pe cineva din Ordinul călugărilor când va avea loc întâlnirea Uposatha și când va veni un Bhikkhu să le anunțe.
  4. Ceremonia Pavarana, de după retragere, trebuie ținută de o călugăriță în prezența Ordinului Călugărilor ca și a Ordinului Călugărițelor.
  5. Infracțiunile majore ale unei călugărițe trebuie discutate de ambele Ordine, al Călugărilor și al Călugărițelor.
  6. O femeie novice (Sikkhamana) care este în perioadă de probă timp de doi ani, trebuie să primească Înalta Hirotonisire de la ambele Ordine.
  7. O călugăriță cu niciun chip nu trebuie să dojenească sau să jignească un Bhikkhu.
  8. O călugăriță nu trebuie să-l admonesteze pe un Bhikkhu, dar Bhikkhu-șii trebuie să le admonesteze pe călugărițe.

Pajapati Gotami a consimțit bucuroasă să respecte aceste opt reguli majore. Acceptându-le, ea a primit în mod automat Mica și Înalta Hirotonisire. Celelalte femei sakyene de asemenea au primit Mica și Înalta Hirotonisire. Mai târziu toate au atins starea de Arhat. Yasodhara și Nanda, fiicele lui Pajapati Gotami au fost de asemenea primite în Ordin.

În Ordinul călugărițelor, Khema și Uppalavanna au fost desemnate drept Discipoli șefi, așa cum erau Sariputta și Moggallana în Ordinul Călugărilor.

Anul al VI-lea – Dealul Mankula

Așa cum a făcut „Minunea Pereche” (Yamaka Parihariya) pentru a înfrânge mândria rudelor sale la Kapilavatthu, tot așa și aici a făcut același lucru pentru a doua oară, convertindu-i pe alții.

Anul al VII-lea – Paradisul Tavatimsa

La câteva zile după nașterea lui Bodhisatta, mama acestuia, Regina Maha Maya, a murit și a renăscut ca spirit Deva în Paradisul Tavatimsa. În acest al șaptelea an, în timpul lunilor ploioase, Buddha a predicat Abhidhamma spiritelor Deva din acest plan celest, în frunte cu mama sa. Zilnic el s-a întors în planul terestru și a spus un sumar al predicilor sale Venerabilului Sariputta, care la rândul său a expus aceeași doctrină, în detaliu, discipolilor. Ceea ce în prezent este cuprins în Abhidhamma Pitaka se presupune că ar fi această expunere detaliată a Dhamma, făcută de către el.

Se știe că auzind aceste discursuri filozofice ale lui Buddha, mama Deva a acestuia a atins primul stadiu al sfințeniei.

Anul al VIII-lea – Pădurea Bhesakala

Acest an Buddha l-a petrecut lângă stânca Sumsumara, în districtul Bhagga.

Anul al IX-lea – Kosambi

În acest an Magandiya a nutrit gânduri de dușmănie împotriva lui Buddha pentru ceea ce a rostit acesta când tatăl ei i-a propus să i-o dea de nevastă.

Anul al X-lea – Pădurea Parileyyaka

Datorită unei nefericite dispute care nu a putut fi rezolvată între două părți ale călugărilor, Buddha s-a retras în această pădure în timpul sezonului ploios. Cu această ocazie, conform legendei, un elefant și o maimuță au avut grijă de toate nevoile lui.

Anul al XI-lea – Ekanala, satul Brahmanilor

Interesanta Kasibharadvaja Sutta a fost rostită aici.

Anul al XII-lea – Veranja

În această perioadă Buddha și discipolii săi au fost obligați să trăiască hrănindu-se cu mâncare pentru cai. Popasul de la Veranja a condus la formarea introducerii în Vinaya.

Anul al XIII-lea – Stânca Caliya

Anul al XIV-lea – Mănăstirea Jetavana, Savatthi

Venerabilul Rahula a primit Înalta Hirotonisire în acest an, la vârsta de 20 de ani.

Anul al XV-lea – Kapilavatthu

Moartea tragică a Regelui Suddhodana, tatăl Prințesei Yasodhara a avut loc în acest an. Trebuie ținut minte că Buddha a petrecut doar o singură retragere în locurile sale natale.

Anul al XVI-lea – Orașul lui Alavaka

Convertirea lui Alavaka, demonul, care se hrănea cu carne de om, a avut loc în acest an.

Anul al XVII-lea – Rajagaha

Anul al XVIII-lea – Stânca Caliya

Anul al XIX-lea și al XX-lea – Rajagaha

Întrebări

  1. Cine l-a convins pe Buddha să înființeze Bhikkhuni Sasana?
  2. Câte reguli de bază adiționale le-au fost impuse călugărițelor?
  3. Cine au fost desemnate drept Discipoli șefi ai Ordinului Călugărițelor?

Răspunsuri la modulul 9

  1. Buddha i-a dat Prințului Rahula cele șapte bogății nobile:
    • Saddha (Încrederea)
    • Sila (Moralitatea)
    • Hiri (Rușinea Morală)
    • Ottappa (Teama/Frica Morală)
    • Caga (Generozitatea)
    • Panna (Înțelepciunea)
  2. Ananda a fost desemnat drept „Păstrător al Dhamma” din cauză că el avea o memorie foarte bună.
  3. Cele cinci reguli propuse de către Devadatta puteau fi respectate, dar nu erau obligatorii.

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
HOME