Cursuri Buddhism

Modulul 11

Angulimala și principalii binefăcători
ai lui Buddha

Angulimala

În al douăzecilea an Buddha l-a convertit pe ucigașul notoriu Angulimala. Numele lui adevărat era Ahimsaka (Inocent). El se trăgea dintr-o familie distinsă, fiind elevul cel mai ilustru și totodată favoritul unui învățător vestit.

Din nefericire, colegii lui au devenit geloși pe el și, născocind o poveste falsă, au reușit să-l întoarcă pe învățător împotriva lui. Acesta, furios, fără nicio investigație, a plănuit să-i pună capăt vieții ordonându-i să-i aducă o mie de degete drept cadou. Dându-i ascultare învățătorului, cu toate că a făcut aceasta cu o foarte mare reținere, el s-a stabilit în pădure și a început să omoare oameni pentru a aduna degetele necesare pentru dar. Mai târziu el și-a făcut o ghirlandă din aceste degete, de aici trăgându-i-se numele de Angulimala.

Când deja colectase 999 de degete și era pe cale să completeze numărul cerut, a apărut Buddha în viața lui. Angulimala a făcut o încercare zadarnică de a-l ucide pe Buddha, dar a sfârșit prin a fi convertit la nobila Dhamma și a fost admis în Ordin. Într-o zi, pe când mergea cu bolul la cerșit, el a văzut o femeie în chinurile nașterii. Plin de compasiune, el i-a povestit această întâmplare lui Buddha, care mai apoi l-a învățat așa numita Angulimala Paritta, care este după cum urmează:

Soră, cum eu am fost născut în clanul Ariyan și nu cunosc să fi distrus conștient viața vreunei ființe vii, prin puterea acestui adevăr fie ca tu să fii nevătămată și fie ca și copilul tău să fie nevătămat.

El a studiat această Paritta și mergând lângă sora în suferință, s-a așezat pe un scaun separat de ea printr-un paravan și a făcut acest Act al Adevărului. Pe loc ea a născut copilul cu mare ușurință. Eficacitatea acestei Paritta persistă chiar și în zilele noastre.

La timpul potrivit, Venerabilul Angulimala a atins starea de Arhat.

Următorii 25 de ani au fost petrecuți în Savatthi, la Mănăstirea Jetavana, construită de Anathapindika, milionarul, și la Pubbarama, construită de Visakha, marea binefăcătoare a lui Buddha.

Anathapindika

Anathapindika, care a fost numit „cel care îi hrănește pe neajutorați”, era un milionar din Savatthi. Numele lui de familie era Sudatta. În timpul unei vizite la cumnatul său, în Rajagaha, spre marea lui bucurie a auzit că Buddha se afla într-o pădure din apropiere.

El era atât de nerăbdător să-l întâlnească pe Buddha, încât s-a trezit foarte devreme și a pornit către locul respectiv, trecând printr-un cimitir singuratic. Se spune că încrederea lui în Buddha era atât de puternică, încât o lumină emana din corpul său. Cu ajutorul acestei lumini și a încurajărilor care i-au fost date de o ființă invizibilă din cimitir, el a ajuns la Sitavana, unde Buddha se plimba încoace și încolo, anticipându-i vizita. El a ascultat Dhamma direct de la Buddha și a devenit un Sotapanna.

Întorcându-se la Savatthi el a cumpărat un parc care aparținea Prințului Jeta și a ridicat vestita Mănăstire Jetavana, cu o mare cheltuială. Aici Buddha a petrecut 19 anotimpuri ploioase. Această mănăstire, unde Buddha și-a petrecut o mare parte din viață, a fost scena multor predici de-ale lui.

Câteva discursuri, care sunt de interes în special pentru laici, au fost rostite în prezența lui Anathapindika. Datorită generozității lui deosebite el a fost privit ca principalul susținător laic al lui Buddha. La sugestia lui a fost plantat la intrarea în mănăstire copacul Ananda Bodhi, care mai există și astăzi.

Soția lui era Punalakkhana. El a avut trei fiice – Maha Subhadda, Cula Subhadda și Sumana. Cea mai în vârstă dintre ele a atins Sotapanna, în timp ce cea mai tânără a fost o Sakadagami. Unicul său fiu, Kala, care mai întâi nu a fost religios, mai târziu a atins Sotapanna, ghidat cu măiestrie de tatăl său. Anathapindika și-a dat ultima suflare ascultând un discurs al Venerabilului Sariputta.

După moarte el a renăscut în Paradisul Tusita. Cărțile spun că în aceeași zi în care a renăscut ca Deva, el l-a vizitat pe Buddha și, proslăvind virtuțile Venerabilului Sariputta, și-a exprimat plăcerea de a-l vedea pe Buddha și pe discipolii săi locuind în mănăstirea pe care a construit-o.

Visakha

Visakha a fost fiica devotată a lui Dhananjaya, un milionar. Mama ei a fost Sumana, iar iubitul ei bunic a fost Mendaka.

S-a întâmplat că Buddha a vizitat locurile ei natale pe când ea avea numai șapte ani. Deși tânără ca vârstă, ea era destul de avansată în Samsara. Din acest motiv, când a auzit Dhamma de la Buddha pentru prima oară, ea a devenit o Sotapanna.

Dăruită cu toate farmecele unei femei, tânăra și talentata Visakha excela și în înțelepciunea lumească și în înțelegerea spirituală.

Ea a fost dată în căsătorie unui bărbat non-Buddhist, pe nume Punnavaddhana, fiul unui milionar numit Migara. În ziua nunții, pe lângă o mare zestre și a unor podoabe extrem de bogate (Mahalata Palandana), i-au mai fost date și zece sfaturi. Prin tact și răbdare, în cele din urmă ea a transformat casa soțului ei într-un fericit cămin Buddhist. Asprul său socru a fost primul care a devenit un Sotapanna și a îmbrățișat Buddhismul. După acestea ea a fost lăsată liberă să se angajeze în activități religioase, după cum i-a fost voia.

Ea a fost aceea care a construit Pubbarama la est de Savatthi, după cum i-a sugerat Buddha. Aici Buddha a petrecut șase anotimpuri ploioase. Ea a devenit principala susținătoare femeie laică a lui Buddha și a discipolilor săi. Ca femeie ea a jucat un rol important în multe activități care au avut legătură cu Sasana. Câteodată ea chiar a fost delegată de Buddha pentru a rezolva disputele care apăreau între călugărițe. Câteva reguli pentru călugări au fost făcute la sugestia ei.

Prin comportamentul ei demn, manierele rafinate, vorbirea curtenitoare, ascultarea și respectul față de bătrâni, compasiunea pentru cei mai puțin norocoși și blânda ospitalitate, ea a câștigat inima tuturor celor care au cunoscut-o.

Întrebări

  1. De ce ascultătorul Angulimala s-a transformat într-un ucigaș?
  2. Cine a construit Mănăstirea Jetavana?
  3. Cum a transformat Visakha familia soțului ei într-un fericit cămin Buddhist?

Răspunsuri la modulul 10

  1. Ananda l-a convins pe Buddha să înființeze Ordinul Călugărițelor.
  2. Există opt reguli de bază adiționale impuse călugărițelor.
  3. Cele două femei discipoli șefi au fost Ven. Khemma și Ven. Uppalavanna.

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
HOME