Cursuri Buddhism

Modulul 14

Maha Parinibbana

Buddha a ajuns în al optzecilea an al său. Moartea îi era aproape. Cei doi discipoli șefi ai lui, Sariputta și Moggallana l-au precedat. La fel s-a întâmplat cu Venerabilul Rahula și cu Yasodhara.

Într-o zi, adresându-se Venerabilului Ananda, a spus:

„Ananda, oricine și-a dezvoltat pe deplin cele Patru Căi ale Desăvârșirii – Iddhipada, ar putea, dacă astfel dorește, să rămână în aceeași viață timp de o Kappa, sau timp de o Kappa și încă ceva. Acum, Tathagata a practicat și a dezvoltat pe de-a-ntregul aceste Căi, și deci el ar putea, dacă ar dori, să mai trăiască timp de o Kappa, sau timp de o Kappa și încă ceva.”

Dar Venerabilul Ananda nu a putut înțelege semnificația acestei fraze, întrucât inima lui era posedată de Cel Rău. El nu l-a implorat pe Buddha, spunând: „Binevoiește, Venerabile Domn, să mai rămâi o Kappa. Trăiește de-a lungul întregii Kappa, o, Fericitule, pentru binele și fericirea celor mulți...” Pentru a doua și a treia oară a spus Buddha același lucru. Totuși, Venerabilul Ananda a rămas tăcut.

Mara

Când Venerabilul Ananda a plecat, Mara s-a apropiat de Buddha și l-a invitat să moară, să treacă dincolo. Buddha a răspuns:

„O, Cel Rău, fii fericit; moartea lui Tathagata va avea loc nu peste mult timp. La sfârșitul a trei luni, începând din acest moment, Tathagata va muri.”

Imediat după aceasta, Buddha, în mod conștient și deliberat, a respins restul pe care îl mai avea alocat pentru viața lui. Mai târziu Buddha i-a povestit aceste lucruri Venerabilului Ananda, care atunci și-a amintit de ceea ce a spus Buddha și l-a rugat fierbinte să mai rămână pentru o Kappa.

„De ajuns, Ananda, nu-l mai ruga pe Tathagata! Timpul pentru o astfel de cerere a trecut. Dacă l-ai fi rugat astfel pe Tathagata mai demult, el poate că ar fi refuzat rugămintea ta chiar și pentru a doua oară, dar a treia oară ar fi acceptat. A ta deci, Ananda, este greșeala; tu ai greșit.” a răspuns Buddha.

Un îndemn

Într-o altă împrejurare Buddha și-a chemat toți discipolii și li s-a adresat astfel: „Fiți atenți, o, discipoli, acum vă voi vorbi vouă. Vremelnice sunt toate lucrurile compuse. Străduiți-vă să mergeți înainte, cu osteneală și hărnicie. Nu peste mult timp va avea loc Eliberarea Finală a celui Desăvârșit. După ce vor trece trei luni, începând de acum, Cel Desăvârșit va atinge Parinibbana.”

„Coaptă este vârsta mea, scurtă îmi este viața care mi-a mai rămas. Lăsându-vă, eu voi pleca. M-am făcut pe mine însumi propriul meu refugiu. Fiți stăruitori, o Discipoli, fiți atenți și virtuoși. Cu gândurile adunate, vegheați asupra minții voastre. Cel care trăiește o viață zeloasă în acest Ordin, va scăpa din ciclul renașterilor și va pune capăt suferinței.”

Înalta considerație pentru Buddha a Venerabilului Dhammarama

Discipolii obișnuiți au fost foarte îndurerați să audă că Buddha va muri în trei scurte luni. Ei au venit în număr mare să-și arate respectul pentru ultima oară. Un Bhikkhu numit Dhammarama nu s-a alăturat lor. Acest lucru a fost adus la cunoștința lui Buddha, iar acesta l-a chemat pe acel discipol. Când l-a întrebat de ce a făcut acest lucru, loialul și respectuosul Bhikkhu a răspuns: „Venerabile Domn, știu că tu vei trece dincolo peste trei luni și mă gândesc că cel mai bun mod de a-mi onora Învățătorul este să ating starea de Arhat înainte de moartea lui.”

„Foarte bine! Excelent! Cel care mă iubește ar trebui să facă precum acest Bhikkhu. Cel mai mult mă onorează acela care practică cel mai bine învățătura mea.” a spus Buddha preamărind conduita demnă de laudă a acelui exemplar Bhikkhu.

Ultima masă a lui Buddha

Fierarul Cunda, o persoană bogată și devotată, a auzit că Buddha a ajuns la Pava și că stă în păduricea de mango. A mers la el și, după ce a ascultat un discurs foarte instructiv, l-a invitat pe Buddha și pe discipolii săi pentru masa de prânz în următoarea zi.

Buddha a consimțit în tăcere.

După ce noaptea s-a sfârșit, Cunda a pregătit în casă mai multe feluri de mâncare, și o mare cantitate de Sukaramaddava, după care l-a anunțat pe Cel Binecuvântat, spunând: „Este timpul, Doamne! Masa este gata.”

Cel Binecuvântat s-a îmbrăcat înainte de amiază și, luându-și bolul și roba, a mers în compania discipolilor la casa lui Cunda, unde s-a așezat pe scaunul pregătit pentru el.

Stând astfel, Buddha i s-a adresat lui Cunda după cum urmează: „O, Cunda, servește-mă cu acea Sukaramaddava pe care ai pregătit-o, iar pe discipoli servește-i cu celelalte feluri de mâncare.”

„Așa să fie, Venerabile Domn” a răspuns Cunda și așa a făcut. După aceasta, cel Binecuvântat i-a spus lui Cunda: „Ceea ce mai rămâne din Sukaramaddava, să îngropi într-o gaură în pământ pentru că, Cunda, eu nu am cunoștință să fie cineva în această lume cu zei, Mara-și și Brahma-și, nici printre celelalte ființe, asceți, preoți, zei și oameni, care să poată mânca această mâncare și s-o poată digera bine, în afară de Cel Desăvârșit.”

„Așa să fie, Venerabile Domn!” a răspuns Cunda și a îngropat ceea ce a mai rămas din Sukaramaddava într-o gaură în pământ, după care, apropiindu-se de Buddha l-a salutat cu respect și s-a așezat alături de el. Cum el stătea astfel, Buddha l-a încântat cu un discurs religios și a plecat. După aceasta a apărut în Cel Binecuvântat, care a luat parte la masa lui Cunda, o boală dureroasă, dizenterie și dureri mari, semănând cu cele ale morții. Dar Cel Binecuvântat, conștient și reflectiv, le-a suportat cu fermitate.

După acestea, Cel Binecuvântat s-a îndreptat spre Kusinara, însoțit de Venerabilul Ananda.

Ultimul lui convertit

În acel timp trăia la Kusinara un ascet rătăcitor numit Subhadda. El auzise vestea că ascetul Gotama va atinge Parinibbana în ultimul ceas al nopții și s-a gândit să meargă să-l vadă. Așa că a mers în crângul Upavattana Sala, al Mala-șilor, și a întrebat pe Venerabilul Ananda, dacă ar putea să-l vadă pe Buddha.

„De ajuns, prietene Subhadda, nu-l deranja pe Cel Desăvârșit. Cel Binecuvântat este ostenit.” Pentru a doua și a treia oară a cerut Subhadda să-l vadă și pentru a doua și a treia oară Venerabilul Ananda a răspuns în același mod. Buddha a auzit conversația lor și, adresându-i-se lui Ananda, a spus:

„Nu, Ananda, nu-l împiedica pe Subhadda să intre. Lasă-l pe Subhadda să-l privească pe Cel Desăvârșit. Orice m-ar întreba Subhadda, totul va fi din dorința lui de cunoaștere și nu mă va plictisi. și orice i-aș răspunde, el mă va înțelege repede.”

Fiindu-i astfel acordata permisiunea, Subhadda s-a apropiat de Buddha și, schimbând saluturi prietenoase, i-a vorbit astfel: „Există acei asceți și preoți, o, Gotama, care sunt conducători ai grupurilor și ai congregațiilor, care sunt capii sectelor și binecunoscuți, renumiți învățători religioși, stimați ca fiind oameni buni de către mulți – așa cum ar fi Purana Kassapa, Makkhali Gosala, Ajita Kesakambali, Pakudha Kaccayana, Sanjaya Belatthiputta, Nigantha Nataputta. Au dobândit ei adevărata înțelegere, așa cum pretind, sau unii dintre ei au înțeles, iar alții nu?”

„Lasă-i să fie așa, Subadha! Nu-ți mai fă probleme dacă doar unii dintre ei sau numai câțiva au înțeles sau nu. Îți voi arăta ție doctrina. Ascult-o și păstreaz-o bine în minte. Voi vorbi acum.”

„Așa să fie, Venerabile Domn!”

Cel Binecuvântat a vorbit după cum urmează:

„În nicio religie în care nu există Nobila Cale Octuplă, nu se va găsi în ea nici primul Samana, nici al doilea, al treilea sau al patrulea. În orice religie în care există Nobila Cale Octuplă, acolo se va afla primul Samana, al doilea Samana, al treilea Samana și al patrulea Samana. În această religie există Nobila Cale Octuplă. Aici într-adevăr se află primul Samana, al doilea Samana, al treilea Samana și al patrulea Samana.

Alte învățături străine nu au niciun Samana. Dacă discipolii vor trăi în mod corect, lumea nu va duce lipsă de Arhați. Eu aveam 29 de ani când mi-am început călătoria în căutarea a ceea ce este bun. Au trecut 51 de ani de atunci, Subadha. În afară nu există nici măcar un singur ascet care să acționeze chiar și parțial în conformitate cu această doctrină realizabilă.”

Apoi Subadha l-a lăudat pe Buddha pentru expunerea Nobilei Dhamma și, căutându-și refugiul în Buddha, Dhamma și Sangha, și-a exprimat dorința de a primi Mica și apoi Înalta Hirotonisire.

Buddha a spus:

„Subadha, oricine care era deja fidel altor doctrine și care dorește să primească Mica și Înalta Hirotonisire, va sta într-o perioadă de probă timp de patru luni. La sfârșitul celor patru luni, dacă discipolii sunt de acord, el este hirotonisit și ridicat la statutul de Bhikkhu. Oricum, în mod discret, eu pot face unele excepții individuale.”

Subadha a fost de acord să se supună regulilor, dar Buddha i-a cerut Venerabilului Ananda să-l primească în Ordin pe Subadha.

În prezența Celui Binecuvântat, Subadha a primit mai întâi Mica și apoi Înalta Hirotonisire și nu după mult timp a atins starea de Arhat. El a fost ultimul convertit făcut de Buddha în persoană.

Ultima scenă

Buddha i s-a adresat lui Ananda astfel:

„S-ar putea, Ananda, ca tu să zici: «Fără Învățător a rămas sublima Învățătură. Nu mai există Învățător pentru noi.» Nu, Ananda, nu trebuie să gândești așa. Doctrina și Disciplina învățate și propagate de către mine, Ananda, vă vor fi învățător atunci când eu voi pleca.”

Buddha, adresându-se discipolilor a spus: „Dacă aveți vreo îndoială sau vreo dilemă în legătură cu Buddha, cu Doctrina, cu Ordinul sau cu Practica, întrebați-mă acum, pentru ca să nu regretați mai târziu gândind – «Am fost față în față cu Învățătorul și totuși nu i-am putut pune nicio întrebare».”

Când a vorbit astfel, discipolii au rămas tăcuți. Pentru a doua și a treia oară Buddha s-a adresat discipolilor în același mod. La fel, discipolii au rămas tăcuți. Atunci Buddha s-a adresat din nou discipolilor, spunând: „Poate din respect față de învățător nu-mi puneți nicio întrebare. Fie atunci ca un prieten să vorbească altuia.” Totuși, discipolii au rămas tăcuți.

După aceea Venerabilul Ananda i-a spus lui Buddha: „Minunat, Doamne! Astfel sunt mulțumit de această companie a discipolilor. Nu există nici măcar un singur discipol care să aibă vreo îndoială sau vreo dilemă în ceea ce privește Buddha, Doctrina, Ordinul și Practica.” „Vorbești cu încredere, Ananda. În legătură cu această problemă există cunoașterea în Cel Desăvârșit, că în acest grup de discipoli nu există nici măcar un singur discipol care să mai aibă vreo îndoială cu privire la Buddha, la Doctrină, la Ordin și la Practică. Dintre acești cinci sute de discipoli, Ananda, chiar și ultimul este un Învingător al Curentului, care nu va da greș, ci în mod singur este destinat Iluminării.”

Apoi Cel Binecuvântat s-a adresat discipolilor spunând:

„Luați aminte, o, discipoli, ce vă recomand. Supuse descompunerii sunt toate lucrurile compuse. Străduiți-vă mai departe cu dăruire.” Acestea au fost ultimele cuvinte ale lui Buddha.

Ultimele momente ale lui Buddha

Viața lui Buddha se apropia de sfârșit. Pentru ultima oară el s-a odihnit pe canapeaua pusă între doi copaci Sala în Crângul Upavattana Sala. Discipolii stăteau în jurul lui într-o liniște desăvârșită.

Buddha a ajuns la Primul Extaz – Jhana.

Ieșind de aici, el a atins, în ordine, al Doilea, al Treilea și al Patrulea Extaz.

Ieșind din al Patrulea Extaz el a atins „ținutul Spațiului Infinit” - Akasanancayatana.

Ieșind de aici, el a atins „ținutul Conștiinței Infinite” - Vinnanancayatana.

Ieșind din acest ținut, el a ajuns în „ținutul Nimicului” - Akincannayatana.

Ieșind de aici, el a ajuns în „ținutul unde nu există nici Percepție, nici Non-Percepție” - N'eva Sanna N'Asannayatana.

Ieșind de aici, el a atins „Încetarea Percepțiilor și a Senzațiilor” - Sannvedayita-Nirodha.

Pe loc, Venerabilul Ananda, care urmărea îngrijorat starea muribundă a lui Buddha, a observat că acesta a trecut dincolo. Venerabilul Anuruddha, care se distingea prin Privirea lui Divină, a explicat că Buddha nu a murit, ci a atins „Încetarea Percepțiilor și a Senzațiilor”.

Apoi, ieșind din această stare, Buddha a atins, în ordine, A Patra, a Treia, a Doua și Întâia Arupa Jhana.

Ieșind din aceste stări, el din nou a atins în ordine a Patra, a Treia, a Doua și Întâia Rupa Jhana. Ieșind din acestea, el a atins a Doua, a Treia și a Patra Rupa Jhana. Imediat cum a ieșit din al Patrulea Extaz, Buddha, în cele din urmă, a murit.

El s-a născut ca un om obișnuit. A trăit ca un om extraordinar. A murit ca un Buddha.

Întrebări

  1. Care este calea cea mai bună pentru a-i arăta respect lui Buddha?
  2. Care sunt cauzele din care nu se poate ajunge la starea de Arhat?
  3. Pe cine a desemnat Buddha drept ghid după moartea lui?

Răspunsuri la modulul 13

  1. Buddha a fost numit Sabbannu, sau Atotștiutor pentru că el cunoștea tot ceea ce era de cunoscut și pentru că obținuse cheia către întreaga cunoaștere.
  2. Nu prin naștere devine omul un Brahman, ci prin faptele lui.
  3. Sacrificiile animale implică uciderea altor ființe, iar acest lucru este împotriva învățăturilor de non-violență și blândețe-iubitoare ale lui Buddha.

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
HOME