Cursuri Buddhism

Modulul 3

Curând după Iluminare

Cele șapte săptămâni de după Iluminare

În benefica zi ce a precedat Iluminarea, Bodhisatta a mâncat niște terci cu lapte, oferit de o generoasă doamnă, pe nume Sujata. După Iluminare, timp de șapte săptămâni, Buddha a postit, petrecându-și timpul sub copacul Bodhi și în vecinătatea acestuia.

Pe tot parcursul celei dintâi săptămâni, Buddha a stat sub copacul Bodhi, într-o singură postură, experimentând Extazul Eliberării – Vimutti Sukha.

La sfârșitul celor șapte zile Buddha a ieșit din starea de concentrare și, în primul ceas al nopții, a reflectat profund asupra Apariției Dependente – Paticca Samuppada, în sens direct, astfel: Când această cauză există, acest efect este; odată cu apariția acestei cauze, acest efect apare. În ceasul de mijloc al nopții, Buddha a reflectat în profunzime asupra Apariției Dependente, în sens invers, astfel: Când această cauză nu există, acest efect nu este; odată cu încetarea acestei cauze, acest efect încetează.

În cel de-al treilea ceas al nopții Buddha a reflectat în amănunțime asupra Apariției Dependente în sens direct și invers, astfel: Când această cauză există, acest efect este; odată cu apariția acestei cauze, acest efect apare; Când această cauză nu există, acest efect nu este; odată cu încetarea acestei cauze, acest efect încetează.

De-a lungul celei de-a doua săptămâni, ca semn de recunoștință pentru copacul Bodhi care i-a oferit adăpost în timpul luptei pentru Iluminare, Buddha a stat și a privit la el cu ochii nemișcați.

În timpul celei de-a treia săptămâni, Buddha a mers încoace și încolo de-a lungul unei poteci nestemate – Ratana Cankamana, în apropiere de copacul Boddhi.

A patra săptămână și-a petrecut-o într-o cameră nestemată – Ratanaghara, meditând asupra Abhidhamma. În a cincea săptămână el a stat sub copacul Ajapala Banyan, în apropiere de copacul Bodhi. Aici Buddha a stat într-o singură postură timp de șapte zile, bucurându-se de Extazul Eliberării.

Atunci când a ieșit din această stare de concentrare, un anumit Brahman, plin de sine, s-a apropiat de Buddha și l-a întrebat astfel: „Pentru ce, venerabile Gotama, devine cineva Brahman și care sunt condițiile care-l fac un Brahman?”

Atunci Cel Binecuvântat a rostit acest imn de bucurie:

„Acel Brahman care a renunțat la rău, care este fără regrete – huhunka, eliberat de toate contaminările, care posedă autocontrol, versat în cunoaștere, care a trăit o Viață Sfântă – acela pe bună dreptate se poate numi Brahman. Pentru acela nu mai există orgoliu nicăieri în această lume.”

Conform Comentariilor Jataka, în timpul șederii sub acest copac au venit cele trei fiice ale lui Mara – Tanha, Arati și Raga, pentru a-l ademeni pe Buddha.

De sub copacul Ajapala Banyan, Buddha s-a îndreptat către copacul Mucalinda, unde a petrecut a șasea săptămână. Aici, de asemenea, Buddha a stat timp de șapte zile bucurându-se de Extazul Eliberării. În acel timp, a pornit deodată, pe neașteptate, o ploaie mare. O vreme ploioasă și întunecată, cu vânturi reci, a ținut toate cele șapte zile.

Atunci Mucalinda, regele șarpe, ieșind din adăpostul lui și încolăcindu-se în jurul corpului Celui Binecuvântat de șapte ori, a rămas ținându-și marea lui glugă deasupra capului lui Buddha, astfel încât acesta să nu fie atins de răceală, de căldură, de tăuni, țânțari, reptile, vânt sau soare.

La sfârșitul celor șapte zile, Mucalinda, văzând cerul senin, fără niciun nor, s-a desfăcut din jurul corpului Celui Binecuvântat și, părăsindu-și forma de șarpe, s-a transformat într-un tânăr care a stat în fața lui Buddha cu mâinile împreunate.

Atunci Buddha a rostit acest cântec de bucurie: „Fericită este izolarea pentru acela care este mulțumit, pentru acela care a auzit Adevărul și pentru acela care vede. Fericire înseamnă bunăvoința în această lume și tot așa și moderația față de toate ființele vii. Fericire este non-atașamentul, trecerea dincolo de dorințele simțurilor. Suprimarea gândului «Eu sunt» este, într-adevăr, cea mai mare fericire”.

A șaptea săptămână Buddha a petrecut-o la copacul Rajayatana. Și aici el a stat timp de o săptămână într-o singură postură, bucurându-se de Extazul Eliberării.

Primii doi convertiți

În acea vreme, doi comercianți, Tapassu și Bhalluka din Ukkala (Orissa), călătoreau spre orașul lor natal. Atunci un Devata, care era rudă de sânge cu acești doi comercianți, le-a vorbit după cum urmează: „Cel Binecuvântat, bunii mei domni, poposește la poalele copacului Rajayatana, aflându-se imediat după Iluminarea sa. Mergeți și serviți-l cu făină și cu fagure de miere. El vă va duce către bunăstare și fericire pentru o lungă perioadă”.

După aceasta cei doi comercianți, Tapassu și Bhalluka, au luat cu ei făină și fagure de miere și, apropiindu-se de Buddha, au spus:

„Fie ca Cel Preafericit să accepte această făină și acest fagure de miere, și să ne îndrume către bunăstare și fericire!” Atunci a răsărit în mintea Celui Binecuvântat gândul: „Cei ce sunt Tathagata nu acceptă hrana cu mâinile lor. Cum voi accepta această făină și acest fagure?”.

Gândul lui fiind auzit și înțeles de cei patru Măreți Regi, aceștia i-au oferit patru boluri de piatră, din patru direcții, spunând:

„Fie ca Cel Binecuvântat să accepte în aceste boluri făina și fagurele de miere!”

Cel Binecuvântat a acceptat cele patru boluri, primind în ele făina și fagurele, după care a mâncat din ele. Când Buddha a terminat de mâncat, cei doi comercianți s-au prosternat la picioarele lui și au spus:

„Noi, Venerabile Domn, căutăm refugiu în Buddha și în Dhamma. Fie ca Cel Binecuvântat să ne considere drept discipoli laici care și-au aflat refugiul, începând de astăzi și până la moarte!”

Cei doi au fost primii care au rostit formula: „Buddham saranam gacchami, Dhammam saranam gacchami”.

Întrebări

  1. De ce a reflectat Buddha la Paticca Samuppada și în sens direct, și în sens invers?
  2. Privind cu ochii imobili la copacul Boddhi, care a fost prima lecție morală pe care Buddha ne-a arătat-o?
  3. Care este fericirea împărtășită de Buddha Regelui șarpe, Mucalinda?

Răspunsuri la modulul 2

  1. Saddha (Încrederea), Tapo (Autocontrolul), Viriya (Energia) și Panna (Înțelepciunea).
  2. Amintirea vremurilor din copilărie când a stat sub un măr, atingând primul Extaz.
  3. Amintirea Nașterilor Anterioare; Percepția asupra Dispariției și Reapariției Ființelor și Cunoașterea asupra Distrugerii Patimilor.
M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
HOME