Cursuri Buddhism

Modulul 2

Cele cinci precepte

„Oricine distruge ființe vii, spune vorbe neadevărate, care în această lume ia ceea ce nu i-a fost oferit, sau se duce cu femeia altuia, sau consumă băuturi distilate ori fermentate; oricare om ce înfăptuiește astfel de lucruri își nimicește propriile rădăcini chiar aici, în această lume.”

~ Dhammapada 246.7 ~

Deci aceste acțiuni trebuie evitate dacă cineva dorește să fie om nu numai cu trupul, ci să aibă și o minte umană. Nașterea ca ființă umană depinde foarte mult de practica celor Cinci Precepte, care mai sunt numite și „Dhamma pentru ființele umane” (manussa dhamma). Practica acestor precepte face ca lumea umană să fie suportabilă, iar atunci când această practică intră în declin, lumea devine un loc al suferinței.

Primul Precept

„Mă angajez să respect preceptul de a mă abține de la distrugerea creaturilor vii”

Preceptul este încălcat atunci când cineva, direct sau indirect (prin îndemnarea altcuiva) întreprinde actul de a ucide. Următoarele cinci condiții trebuie să aibă loc pentru ca uciderea să fie suficient de gravă încât cel care a înfăptuit-o să riște renașterea într-un plan al suferinței:

  1. O ființă vie (nu sunt incluse microorganismele sau plantele);
  2. Cunoștința faptului că este vorba despre o ființă vie;
  3. O minte care se gândește la a ucide;
  4. Efortul făcut pentru a ucide (inclusiv cererea adresată altcuiva să o facă);
  5. Ființa care moare ca urmare a acestui efort.

a) Cumpărăturile

Pe cât posibil, ființele vii (scoici, crabi, peștele viu etc.) nu ar trebui aduse acasă și omorâte înainte sau în timpul procesului pregătirii mâncării. Aceasta include și păsările vii care sunt tăiate ca urmare a unei comenzi personale. Ouăle proaspete nu ar trebui folosite pentru gătit (întrucât viața deja există într-un ou fertilizat).

Nu există nicio restricție pentru ca cineva să cumpere carne preparată, care nu mai are viață în ea (carne de porc, vacă, oaie, ouă din incubator etc.)

b) Mâncarea gătită

Așa cum am menționat și mai înainte, pregătirea mâncării trebuie să se facă astfel încât nici o ființă vie să fie ucisă în mod intenționat, de exemplu scoicile vii nu ar trebui să fie băgate în apă fiartă.

La pregătirea hranei pentru familie, nu ar trebui date ordine care să ducă la uciderea de ființe vii special pentru acest lucru.

În cazul ouălor, referirea se face numai pentru ouăle care au fost fertilizate. Ouăle comercializate în orașele mari sunt produse în masă prin mijloace artificiale, și deci nu sunt fertilizate și nu posedă viață.

c) În jurul casei

Dăunătorii sunt fără îndoială una din problemele majore ale unei case. Dar înainte de a începe să împrăștiem amestecuri toxice peste tot, ar trebui să luăm în considerare mai întâi unele aspecte importante. Ar trebui să ne întrebăm: De ce au venit dăunătorii? Unde se găsesc ei din abundență?

Înainte de toate, dăunătorii sunt animale - sunt ființe vii care, ca și noi, au nevoie de hrană pentru a supraviețui și se tem de moarte tot așa de mult cum ne temem și noi. Ei își caută în gunoaie hrana necesară vieții. În al doilea rând, ei abundă în locuri murdare și neîngrijite, unde sunt în siguranță să se miște fără a fi observați cu ușurință și răniți de ceilalți, ființe umane sau alți prădători.

Cunoscând aceste lucruri, este evident că dacă vom îndepărta condițiile care sunt favorabile dăunătorilor pentru a se aduna, îi vom îndepărta fără a fi nevoie să îi ucidem. Astfel sunt încurajați să procedeze cei care respectă cele Cinci Precepte.

Hrana ar trebui depozitată în mod corect. Bucătăria ar trebui totdeauna păstrată curată și îngrijită. Coșurile de gunoi ar trebui golite și curățate în mod regulat.

d) Hobby-urile

Dacă grădinăritul implică distrugerea în masă a melcilor, viermilor, furnicilor sau a altor insecte, ar trebui să ne gândim dacă ne continuăm acest hobby și ar trebui să luăm în considerare în mod serios faptul de a renunța încet-încet la el, și să ne apucăm de ceva mai puțin dăunător. De exemplu plantarea unor pomi fructiferi folositori etc. Dar, din nou, trebuie amintit un lucru: pentru a controla dăunătorii grădinilor trebuie luate în considerare măsuri preventive mai degrabă decât cele distructive.

Pescuitul, care pare a fi un sport nedăunător, ar trebui evitat. Aici nu numai că omorâm peștii, dar facem acest lucru cu intenție, din plăcere, ca urmare a unei dorințe. Nicio formă de vânătoare ca sport nu ar trebui practicată.

Dacă ne reamintim în mod constant că toți ne temem de moarte și că dorim să continuăm să trăim, la fel ca toate celelalte ființe, putem să ne dezvoltăm compasiunea față de ele și să ne abținem de la a ucide în acest mod, din obișnuință.

Al Doilea Precept

„Mă angajez să respect preceptul de a mă abține de la a lua ceea ce nu mi-a fost dat.”

Preceptul este încălcat dacă furtul este făcut personal sau prin intermediul unei alte persoane, care acționează la ordin. Următoarele cinci condiții trebuie să fie prezente pentru ca furtul să fie suficient de grav astfel ca cel care-l înfăptuiește să riște renașterea într-un plan al Suferinței:

  1. Obiectul, care aparține unui proprietar;
  2. Cunoașterea faptului că obiectul aparține unui proprietar;
  3. Intenția de a fura;
  4. Efortul făcut pentru a fura;
  5. Obiectul luat prin acest efort.

Fiind puternic condiționați de societatea materialistă în care trăim, nu este surprinzător că mulți dintre noi sunt obsedați de ideea că „dacă îl poți obține gratis, grăbește-te și ia-l”.

a) La birou

Pentru a ilustra acest lucru, să ne întrebăm pe noi înșine: de câte ori am luat în mod intenționat de la birou lucruri ca radiere, hârtie de scris sau indigo și multe alte lucruri, fără nici cea mai mică urmă de sentiment de vină, deși suntem pe deplin conștienți că toate aceste lucruri aparțin biroului sau companiei și nu sunt pentru luat acasă.

A păstra acest precept înseamnă a încerca să facem totul pentru a ne controla aceste banale dar în mod sigur rele obiceiuri și să ne abținem de la a lua lucruri care nu ne-au fost date, care nu au fost destinate nouă. În fond, toate aceste lucruri mărunte cu siguranță că nu sunt prea scumpe pentru a ni le putea permite. Deci, oriunde am lucra, trebuie să practicăm reținerea și să ne depășim tentația și lăcomia de a lua pentru folosul propriu lucruri care nu ne aparțin de drept.

b) Ocupația și afacerile

Trebuie de asemenea să avem grijă ca ocupațiile noastre să nu ne implice în comiterea furturilor. De exemplu obținerea unor poziții înalte din lăcomie, pentru putere sau pentru un salariu mai mare, prin mijloace incorecte, este considerată o formă de furt. Tot așa este considerat și faptul de „a-ți lua liber” în timpul serviciului pentru un motiv neîntemeiat, de exemplu pentru a sta la taifas, sau de a face în mod deliberat lucrurile mai încet pentru a evita să-ți mai fie date alte sarcini, a inventa scuze pentru a nu face un lucru pe care ar trebui să-l facem etc.

Înșelăciunea, păcălelile constituie tot o formă de furt. Exemplele sunt numeroase, printre ele putem exemplifica: vânzătorii care folosesc greutăți false pentru cântărit, sau care amestecă produse astfel încât să rezulte bunuri de calitate inferioară la prețul standard. În cazul oamenilor de afaceri, manipularea caselor, a fermelor și a proprietăților altora pentru a deveni proprietatea lor, prin procese civile sau alte metode asemănătoare este considerată un act de furt, de vreme ce proprietarul de drept își pierde speranța.

c) Nu uitați să returnați ceea ce ați împrumutat

Unii oameni au prostul obicei de a împrumuta lucruri pentru lungi perioade de timp. În cele din urmă proprietarul original este uitat și cel care a împrumutat își ia în proprietate obiectul împrumutat. Astfel de cazuri, la fel ca și cazul clar al celui care refuză să returneze lucrul împrumutat celui în drept, sunt forme de furt, chiar dacă în mod normal nu sunt considerate așa. Deci ar trebui să facem tot posibilul și să fim atenți în astfel de ocazii; să ne amintim de proprietarul de drept și să-i înapoiem obiectul împrumutat de îndată ce l-am terminat de folosit.

d) Neplata taxelor

Atunci când mergem în vacanțe sau în călătorii și facem o mulțime de cumpărături, în special în alte țări unde lucrurile sunt mai ieftine, în mod „instinctiv” începem să ne gândim la diverse mijloace prin care putem păcăli oficiul vamal pentru a scăpa de taxele vamale pe care ar trebui să le plătim pentru lucrurile pe care dorim să le aducem acasă. Dar ar trebui să ne ținem în frâu astfel de „instincte” care sunt cauze ale delăsării și ale eșecului în păstrarea cu atenție a preceptelor. Strecurarea bunurilor taxabile este un act de evitare a taxelor, la fel ca și neplata taxelor pe venit, a chiriilor etc.

Al treilea precept

„Mă angajez să respect preceptul de a mă abține de la acte sexuale imorale”

În mod normal, actul sexual nu apare în mod spontan, din nimic, ci este participarea mutuală a unui bărbat și a unei femei care sunt deja implicați în construirea unei relații între ei. Având acest lucru în minte, această secțiune tratează nu numai condițiile particulare ce privesc actul sexual în sine, ci și aspectele relevante a relației bărbat - femeie care apare înaintea actului și care conduce la el.

Preceptul poate fi încălcat numai personal, nu și prin intermediul altcuiva. Următoarele patru condiții trebuie să aibă loc pentru a încălca preceptul:

  1. Obiectul interzis;
  2. Mintea care se gândește la înfăptuirea actului sexual asupra subiectului;
  3. Efortul depus pentru realizarea actului sexual;
  4. Satisfacția rezultată din participarea mutuală în actul sexual.

Obs:În acest caz, obiectul interzis reprezintă o ființă umană sau un animal, de sex opus sau de același sex:

i) Fete sau băieți care nu sunt încă la vârsta maturității și a independenței, care sunt încă nevinovați și nu cunosc ceea ce este bine și ceea ce este rău, și care depind încă de alții (părinți, rude, prieteni) pentru a fi crescuți, hrăniți și îngrijiți. Aceștia formează grupul celor necăsătoriți și fără relații.

ii) Bărbați sau femei care au anumite relații sau care sunt căsătoriți, inclusiv cei care sunt doar logodiți, ca și amante, prostituate sau gigolo.

iii) Orice fel de animale, masculi sau femele.

a) Sexul și moralitatea

Buddhismul nu consideră sexul ca fiind imoral, rușinos sau murdar pentru un discipol laic, ci ca ceva esențial pentru supraviețuire și procreare. Acest lucru nu se aplică la călugări și călugărițe care au luat hotărârea de a renunța la lucrurile lumești.

Ceea ce face ca sexul să fie imoral sunt circumstanțele în care este înfăptuit actul sexual. Pe lângă toate criteriile de mai sus, el poate fi făcut în mod forțat sau prin consens. Dorința plăcerii de a experimenta sau de a poseda obiectele interzise decide nivelul de moralitate al unei persoane în acest context.

b) Poligamia și monogamia

Poligamia a fost practicată pe scară largă în trecut, întrucât era acceptată de societate în mod rezonabil. Prima soție, în loc să se simtă rănită sau geloasă, ar fi primit bine încă o pereche de mâini care să o ajute la treburile casnice.

În zilele noastre, când monogamia este regula, valorile societății s-au schimbat, ajustându-se și așteptările de la membrii ei. Astfel, când doi oameni se căsătoresc, este de așteptat ca ei să-și fie credincioși unul altuia.

c) Problemele căsătoriei

Când un bărbat sau o femeie comite sau se gândește să comită un act de adulter, acest lucru este de obicei un indiciu că ceva nu merge bine în relația matrimonială. Gândul de a comite adulter este o formă de evadare. Persoana în cauză lasă nerezolvate un set de probleme, și își imaginează că acestea vor fi rezolvate prin evadarea din vechea relație și angajarea în una nouă (și probabil mult idealizată), cu o altă persoană.

Acest lucru se întâmplă în principal din cauza lipsei de înțelegere, toleranță și respect pentru partener. Persoana uită responsabilitatea, obligațiile și simțul datoriei de a păstra familia unită. Astfel se permite emoțiilor (egoului) să provoace orbirea, în loc de a fi rezolvate problemele, prin iertarea acordată propriei persoane și celuilalt.

d) Adulterul

Este de fapt o dorință sexuală, care este o forță foarte puternică în spatele ruinei și a dezonoarei unei persoane. „Dragostea este oarbă”. O dragoste puternică poate conduce oamenii la a face tot felul de lucruri, inclusiv crimă, furt sau distrugerea proprietății altcuiva, seducere și adulter, minciună, calomnie, comportament abuziv, consum de băuturi și droguri.

Astfel se poate observa că o persoană care încalcă al treilea precept, este foarte probabil să le încalce și pe celelalte patru.

Întrebări

  1. Care este scopul abținerii de la a ucide? Ce calitate este cultivată astfel și care sunt rădăcinile rele care sunt suprimate?
  2. Neluând ceea ce nu i-a fost dat, ce fel de calitate este promovată de o persoană?
  3. Molestarea și hărțuirea sexuală sunt considerate încălcări ale celui de-al treilea precept?

Răspunsuri la Modulul 1

  1. Cel care a acceptat cele Trei Refugii (Tisarana) - Buddha, Dhamma și Sangha, ca adăpost și ca ideal călăuzitor (ca refugiu extern) și care merge pe Nobila Cale Octuplă (ca refugiu interior).
  2. ... inamicii Lăcomiei, Urii și ai Iluziei.

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
HOME