Cursuri Buddhism

Modulul 3

Cele cinci precepte (2)

Al Patrulea Precept:

„Mă angajez să respect preceptul de a mă abține de la vorbirea falsă.”

Acest precept este încălcat atunci când este spus un neadevăr, sau atunci când cineva instigă sau instruiește pe altul să o facă. Următoarele cinci condiții trebuie să fie prezente pentru ca minciuna să fie suficient de gravă pentru ca cel ce încalcă preceptul să riște renașterea într-un plan al Suferinței.

  1. Neadevărul;
  2. Mintea care intenționează să spună neadevărul;
  3. Efortul cheltuit prin intermediul corpului sau al vorbirii pentru a comunica neadevărul;
  4. Cealaltă parte care crede minciuna;
  5. Cealaltă parte este rănită sau i se face un rău.

Deși păcălelile de dragul distracției sunt în general manifestări nevinovate ale simțului umorului pe care-l avem și sunt uneori ingrediente necesare ale unui caracter sociabil și prietenos, acest lucru este, în sens strict, o încălcare a preceptului. În orice caz, trebuie să ne aducem aminte că nu trebuie să fim prea perfecționiști la acest nivel - așa că un caz minor ca acesta, atât timp cât nu cauzează rău nimănui, poate fi trecut cu vederea la început.

Trebuie să ne concentrăm pe cazurile clare de minciună deliberată, de exemplu minciuna din invidie, gelozie, reavoință, sau din dorința de câștig, faimă sau alte motive egoiste. În aceste cazuri cealaltă parte este rănită sau i se face un rău emoțional sau fizic, prin pierderea proprietății, a statutului etc.

a) Copiii

Ne găsim deseori în situația de a-i minți pe copiii noștri pentru a-i avea sub control, de exemplu înfricoșându-i cu diverse povești. Atunci când spunem copiilor astfel de minciuni deliberate (pentru comoditatea noastră), nu numai că încălcăm al Patrulea Precept, dar putem înfăptui și alte lucruri rele. De exemplu, amenințând copilul printr-o minciună deliberată:

i) copilul, în mod inutil, poate acumula temeri nefondate pe care mai târziu, de-a lungul vieții, îi va fi greu să le înlăture, și,

ii) noi, ca adulți, dăm un exemplu prost și acest lucru va avea un efect advers semnificativ asupra moralului în dezvoltare al copilului.

Deci ar trebui să încercăm să facem tot ceea ce este posibil și să ne abținem de la a-i păcăli pe copii de dragul confortului nostru și să ne bazăm pe alte mijloace pentru a canaliza curiozitatea, expresivitatea și energia celor mai tineri. Suntem toți plini de potențial creativ, și ar trebui să ni-l folosim din plin atunci când situația o cere, într-un mod care este benefic pentru noi și pentru ceilalți.

b) Afacerile

Oamenii cinstiți din vânzări sunt deseori prinși în dilema de a minți în mod deliberat pentru a avea o vânzare sau de a evita întrebările clientului și a risca pierderea vânzării. Atitudinea care ar trebui adoptată aici nu trebuie să fie cea a vânzătorului tipic, care încearcă în mod disperat să facă cât de multe vânzări poate, prin orice mijloace, lipsit de scrupule.

Pe de altă parte, dacă cineva se privește pe sine însuși ca pe o persoană care doar încearcă totul pentru a crea oportunități convenabile pentru ca compania, clientul și el însuși să aibă o afacere mutual avantajoasă, și dacă profitul este considerat într-un mod echilibrat (și nu dezechilibrat, de exemplu „Ce procent voi obține? Pot obține un procent mai mare dacă înșel compania și clientul?”), atunci nu ar mai trebui să apară astfel de dileme.

Probleme apare numai atunci când există lăcomie, poftă de a face cât mai mulți bani posibil. Încercând să nu încălcăm acest precept, de fapt ne împiedicăm lăcomia să apară și suprimăm lăcomia care deja este apărută. Făcând acest lucru în mod constant și cu răbdare, putem adopta în mod treptat obiceiul de a ne înfrânge tendințele de lăcomie și să trăim astfel mai mulțumiți, cu mai puține insatisfacții.

c) Cazuri speciale: A minți sau a nu minți?

Uneori circumstanțele sunt în așa fel încât dacă spunem adevărul, acesta va răni cealaltă parte și, pe deasupra, nu este posibil să păstrăm tăcerea sau să evităm subiectul. Dar dacă spunem o minciună pentru a nu-l răni pe celălalt, nu va fi aceasta o încălcare a preceptului? Ei bine, răspunsul la această întrebare este: da, preceptul va fi încălcat. Atunci ce ar trebui să facem? Iată cel puțin două moduri de a privi această problemă, dar decizia finală, bine înțeles, depinde de noi înșine.

Există cazul special în care avem de făcut o alegere între două fapte morale: una cu rădăcinile în compasiune și alta cu rădăcinile în virtute (sau moralitate). În primul rând, dacă avem multă compasiune și nu dorim ca persoana să fie rănită, atunci putem sacrifica în mod conștient respectarea celui de-al Patrulea Precept. Atunci când facem acest lucru trebuie să fim pe deplin conștienți că încălcăm preceptul din compasiune și pregătiți pentru a suporta consecințele (ale încălcării preceptului), oricare vor fi acestea, în viitor.

Al doilea mod de a aborda problema este mai potrivit persoanelor care sunt mai înclinate către perfecționarea sau dezvoltarea virtuții (a moralității), mai curând decât a compasiunii. În acest caz persoana ține cu strășnicie preceptele și spune adevărul fără frică și cu calm. Ea face acest lucru înțelegând că spune adevărul fără intenția de a încerca să rănească cealaltă parte, și din cauză că nu vede nici un rost în a spune o minciună. De asemenea ea face acest lucru realizând faptul că nu adevărul, nici vorbitorul adevărului, nu este acela care cauzează rănirea celeilalte persoane, ci de fapt persoana cealaltă însăși este cea care permite adevărului să o rănească.

d) Ținând al Patrulea Precept mai strâns

Cei care sunt dornici de a-și perfecționa virtutea moralității trebuie să țină acest precept mai strâns, prin renunțarea la vorbirea calomnioasă, limbaj abuziv, conversații frivole (de exemplu bârfe banale care nu sunt nici sănătoase, nici benefice) și la cuvinte care ar cauza ca ceilalți să fie dezbinați sau separați.

Lucrurile importante de ținut minte în respectarea acestui precept sunt sentimentele și bunăstarea celeilalte părți cu care avem de-a face. Dacă suntem totdeauna atenți, precauți și grijulii, putem, fără îndoială, să avem mai mult succes în abținerea de la a răni sau a cauza un rău de orice fel celor din jurul nostru. În acest fel devenim persoane mai plăcute și gustăm din fructele virtuții de a respecta preceptele chiar aici și acum, în această viață. Ce va fi mai mult în următoarea?

Al Cincilea Precept

„Mă angajez să respect preceptul de a mă abține de la consumul de băuturi și substanțe intoxicante care cauzează lipsa atenției.”

Abținerea de la substanțele intoxicante

Substanțele intoxicante se referă la toate tipurile de băuturi alcoolice și spirtoase, și droguri, inclusiv băuturile fermentate din făină, prăjituri, orez, drojdie și fructe (ex. struguri); alcooluri obținute din flori, fructe, miere, zahăr și alte ingrediente amestecate; droguri ca opiu, marihuana, heroină, LSD etc.

Acest precept este încălcat atunci când următoarele patru condiții sunt prezente:

  1. Dacă există o băutură alcoolică, spirtoasă sau un drog;
  2. Dorința de a consuma;
  3. Actul consumării;
  4. A fi intoxicat.

Încălcarea acestui precept, dacă este gravă și făcută frecvent, duce la renașterea într-un plan al Suferinței; dacă este mai ușoară, poate duce la nebunie.

a) Băutorul social

Dacă privim cu atenție condițiile care duc la încălcarea preceptului, vom observa că a patra condiție, aceea de a fi intoxicat sau beat trebuie să fie prezentă. Acest lucru arată în mod clar că preceptul nu este atât de rigid precum pare.

Numai noi înșine putem să ne cunoaștem cu adevărat limitele atunci când bem. Este în întregime răspunderea noastră de a decide când este de ajuns, nimeni altcineva nu ne poate forța să ne împingem limita până la limita altcuiva. Astfel, băutorul social, cel care bea numai cu anumite ocazii și care nu este dependent nici atras în mod special de băuturi, nu încalcă preceptul atât timp cât nu devine amețit sau intoxicat. În orice caz, este totdeauna mai înțelept să ne menținem departe de aceste băuturi cât de mult putem, pentru că cine știe dacă nu vom deveni dependenți sau nu ne vom dezvolta o anumită atracție pentru ele?

Trebuie în mod special să avem grijă de compania în care ne aflăm în astfel de reuniuni sociale, pentru că deseori compania exercită o puternică influență asupra atitudinii față de băutură. O persoană lipsită de o voință puternică este probabil să cedeze provocărilor, tachinărilor și glumelor care urmează refuzului de a bea.

b) Bețivul

De fiecare dată când bețivul merge la băut și se amețește sau se îmbată, încalcă preceptul. Dacă el este numai ușor amețit, încălcarea preceptului nu este foarte gravă; dacă este foarte beat, sau intoxicat așa încât abuzează verbal sau cauzează necazuri celor din jur, preceptul este încălcat în mod grav. Dacă bețivul dependent nu pune capăt poftelor de alcool, atunci cu siguranță el este legat de planurile suferinței chiar în această viață, fără a mai vorbi de următoarea.

c) Bolnavul

Câteodată alcoolul și băuturile spirtoase trebuie folosite în amestecuri, ca medicament pentru diferite tipuri de boli. În astfel de cazuri, chiar dacă persoana devine intoxicată prin luarea medicamentului, nu se poate face altfel, dacă medicamentul ajută într-adevăr la vindecarea bolii. Dar, în sens strict, dacă persoana bolnavă dorește să îl bea sau să îl consume, și devine intoxicată ca urmare a consumului, atunci ea încalcă preceptul. Aici, întrucât consumul apare mai curând din necesitate decât din pofte, încălcarea preceptului nu este foarte gravă și persoana nu va fi legată de un plan al Suferinței din această cauză.

Același principiu se aplică și la folosirea drogurilor ca medicament pentru vindecarea sau pentru ușurarea suferințelor bolnavului.

d) Consumatorul de droguri

Toate tipurile de droguri, stimulante, antidepresive și sedative nu ar trebuie folosite în mod greșit, adică să fie luate nu din necesitate, ci doar pentru distracție. Pe cât posibil, chiar dacă ne confruntăm cu probleme ca insomnia, depresia sau alte probleme emoționale sau psihologice, ar trebui să facem totul să ne abținem de la utilizarea acestor droguri. Dacă suntem suficient de puternici, putem îndura. Să le acceptăm drept ceea ce sunt ele: stări temporare ale minții, care au apărut și care, în cele din urmă, trebuie să dispară. De multe ori un ascultător poate fi de mare ajutor - deci căutați un prieten bun, care este de asemenea și un bun ascultător, și împărtășiți-i povara de pe umerii voștri.

O importanță specială a celui de-al Cincilea Precept

De obicei, când acest precept este încălcat, este probabil că vor fi încălcate toate celelalte precepte. Aceasta se întâmplă din cauză că o persoană care încalcă acest precept și devine intoxicată, nu se poate ști ce va face în continuare. Toate inhibițiile au fost înlăturate, nu mai este sub controlul simțurilor și nu mai este capabilă să discearnă între ceea ce este benefic și ceea ce este rău; este capabilă să dea frâu liber violenței, poate chiar ucide; poate fura, distruge proprietatea altora; poate deveni agresiv sexual și periculos; poate minți, calomnia și poate avea un comportament abuziv - astfel crescând foarte mult posibilitatea încălcării celorlalte patru precepte.

Este deci foarte important de apreciat semnificația specială a acestui precept, care a fost formulat foarte bine astfel: „A te abține de la intoxicanți distilați și fermentați care sunt ocazii pentru delăsare”.

Întrebări

  1. Sunt zvonurile, poveștile, exagerările mai mult decât se crede, astfel încât să fie clasificate drept minciuni? De ce?
  2. Ce înțelegeți din cuvintele următoare: „Un om ia o băutură; o băutură ia o băutură; o băutură ia un om.”?

Răspunsuri la Modulul 2

  1. Care este scopul abținerii de la a lua viața?
  2. Cineva respectă libertatea de a trăi a unei ființe și îi permite să facă fapte bune, morale astfel încât să se poate ridica către o stare a vieții mai bună.

    Care este calitatea care este cultivată și care este rădăcina rea care este suprimată?

    Persoana cultivă toleranța, blândețea-iubitoare și compasiunea, în timp ce ura, reavoința și cruzimea sunt suprimate.

  3. Sunt promovate următoarele calități: încrederea, respectul și pacea în mintea oamenilor cu care trăiești.
  4. Da, din cauză că îndeplinesc toate cele 4 criterii pentru al Treilea Precept.

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
HOME