Cursuri Buddhism

Modulul 8

Legea Kamma (3)

Liberul arbitru

Kamma, așa cum am spus mai devreme, nu este soartă, nu este un destin irevocabil. Nici nu este obligatoriu ca o persoană să culeagă ceea ce a semănat în aceeași proporție. Acțiunile (kamma) oamenilor nu sunt în general absolut irevocabile; doar câteva dintre ele sunt astfel. Dacă cineva, de exemplu trage un glonte cu o armă, nu-l mai poate întoarce înapoi din drumul către țintă. Dar, dacă în locul unui proiectil metalic ar fi fost o bilă de biliard care a fost pusă în mișcare de către un tac, se poate trimite altă bilă după ea, care să-i schimbe cursul.

Nu numai atât, dacă persoana este suficient de rapidă sau dacă nu a dat bilei un impuls prea mare, ea se poate duce de cealaltă parte a mesei de biliard și sa trimită o altă bilă direct contra celei în deplasare, putând-o astfel opri. Prin această acțiune cu bățul de biliard, persoana modifică sau neutralizează complet acțiunea anterioară.

Tot astfel lucrează și Kamma în cursul vieții, în general. și aici, acțiunile cuiva pot modifica efectele acțiunii dintr-o zi anterioară. Dacă nu ar fi așa, omul nu ar mai avea nici o posibilitate de a se elibera vreodată de Kamma. Ar fi ca o energie care se auto-perpetuează și care nu s-ar putea sfârși niciodată.

Omul are deci liber arbitru; el poate folosi orice acțiune pentru a-și modela viața și a-și modifica acțiunile. Chiar și cea mai vicioasă persoană poate, prin intermediul voinței proprii și a liberului arbitru, să devină cea mai virtuoasă persoană. În orice moment omul se poate schimba în mai bine sau în mai rău. Dar tot ceea ce există în lume, inclusiv omul, depinde de anumite condiții; fără aceste condiții, nimic nu poate apare sau intra în existență.

Deci omul are numai o anumită cantitate de liber arbitru, nu are un liber arbitru absolut. Conform filozofiei Buddhiste, totul, mental sau fizic, apare în acord cu legile și condițiile. Dacă nu ar fi așa ar domni haosul și șansa oarbă. Acest lucru este oricum imposibil; dacă acest lucru s-ar întâmpla, toate legile naturii pe care știința modernă le-a descoperit ar fi lipsite de putere.

Adevărata, esențiala natură a acțiunii (Kamma) omului este mentală. Când un anumit gând a apărut în mintea cuiva de câteva ori, atunci există o tendință clară a acelui gând de a apărea din nou. Când un anumit act este înfăptuit de câteva ori, există o tendință clară de repetare a acelui act. Astfel, fiecare act, mental sau fizic, tinde în mod constant să producă altele de același fel și va fi la rândul lui produs. Dacă un om are un gând bun, spune o vorbă bună, face o faptă bună, efectul asupra lui este de a-i crește tendința spre bunătate prezentă în el, de a-l face un om mai bun.

Dacă, din contra, persoana întreprinde o acțiune rea cu gândul, cu vorba sau cu fapta, el își întărește tendințele rele, devine un om mai rău. Devenind un om mai rău, el va fi în compania unor oameni mai răi în viitor și va suferi nefericiri de tot felul care se întâmplă într-o astfel de companie. Pe de altă parte, un om al cărui caracter devine din ce în ce mai bun, va tinde în mod natural să se afle în compania celor buni, a binelui și se va bucura de toată plăcerea și confortul, va fi ferit de șocurile grosolane ale vieții.

În cazul unui om cultivat, chiar efectul unui rău mare poate fi minimizat, în timp ce un rău mai mic făcut de un om necultivat poate produce un efect maxim, în funcție de condițiile favorabile sau nefavorabile.

Lecții oferite de către Kamma

Cu cât înțelegem mai mult legea Kamma, cu atât vedem mai mult cât de grijulii trebuie să fim cu propriile noastre acțiuni, cuvinte sau gânduri și cât de responsabili suntem față de ființele care ne înconjoară. Trăind în lumina acestei cunoașteri, învățăm anumite lecții din doctrina Kamma.

1. Răbdarea

Cunoscând faptul că Legea ne este de un mare ajutor dacă trăim conform ei și că nici un rău nu ni se poate întâmpla dacă lucrăm cu ea, cunoscând de asemenea că ea ne binecuvântează la timpul potrivit, învățăm marea lecție a răbdării, aceea de a nu fi agitați și faptul că nerăbdarea este o piedică în calea progresului. Atunci când suferim, cunoaștem că avem de plătit o datorie și învățăm, dacă suntem înțelepți, să nu creăm mai multă suferință în viitor. Atunci când ne bucurăm, suntem recunoscători pentru aceasta și învățăm, dacă suntem înțelepți, să fim și mai buni. Răbdarea aduce cu sine pacea, succesul, fericirea și siguranța.

2. Încrederea

Legea fiind corectă, perfectă, nu este posibil ca unei persoane care posedă înțelegere să nu-i pese de ea. Dacă nu ne pasă și dacă nu avem încredere, aceasta arată clar că nu am prins realitatea legii. Suntem cu adevărat în siguranță sub aripile ei și nu există nimic în întreaga lume de care să ne temem, cu excepția faptelor noastre greșite. Legea îl face pe om să stea pe propriile-i picioare și îi crește încrederea în forțele proprii.

Încrederea întărește sau mai degrabă ne adâncește pacea interioară și fericirea și ne face să trăim confortabil, ne face curajoși; oriunde ne-am afla, Legea ne protejează.

3. Încrederea în forțele proprii.

Așa cum în trecut am cauzat ceea ce suntem acum, tot așa prin ceea ce facem acum ne determinăm viitorul. Cunoașterea acestui lucru și măreția viitorului este fără limită, ne dă o mare încredere în forțele proprii și înlătură tendința de a apela la ajutor din afară, care oricum nu ne este de nici un folos real. „Puritatea și impuritatea țin de persoana însăși, nimeni nu-l poate purifica pe altul”, spune Buddha.

4. Abținerea

În mod natural, dacă realizăm că răul pe care îl facem se întoarce la noi, trebuie să avem mare grijă să nu facem, spunem sau gândim ceea ce nu este bun, pur și adevărat. Cunoașterea Legii Kamma ne va face să ne abținem de la faptele rele, pentru binele altora, ca și pentru binele nostru.

5. Puterea

Cu cât mai mult facem din doctrina Kamma o parte din viața noastră, cu atât mai multă putere câștigăm, nu numai pentru viitorul nostru, ci și pentru a-i ajuta mai eficient pe semenii noștri. Practica unei Kamma bune, atunci când este dezvoltată pe deplin, ne permite să depășim răul și limitările și să distrugem toate piedicile care ne mențin departe de scopul nostru, Nibbana.

Întrebări

  1. Putem să ne schimbăm Kamma?
  2. Ce alte lecții mai putem învăța din Legea Kamma?

Răspunsuri la Modulul 7

  1. Legea cauzei și a efectului (Kamma) este doar una din cele 24 de cauze descrise în filozofia Buddhistă, sau unul din cele cinci ordine (Niyama), care sunt legi intrinseci, în ele însele și care operează în întreg universul.
  2. Tipuri de Kamma:
    1. Kamma Regenerativă (Janaka), Kamma Morală și/sau Kamma de sprijin (Upatthambhaka). Acțiunile bune produc rezultate bune în această viață și/sau sprijină Kamma bună deja existentă pentru a produce rezultate și mai bune.
    2. Kamma de la apropierea morții (Asanna) sau Kamma regenerativă (Janaka). Pe patul de moarte el dobândește calmul și o vedere pozitivă – el renaște în ținutul oamenilor, dar acțiunile imorale din trecut produc rezultate rele în această viață.
    3. Garuka Kamma. O persoană care a dezvoltat concentrarea și jhana în viața anterioară produce rezultate mai bune și mai rapid comparativ cu o persoană normală în dezvoltarea puterilor paranormale în această viață.

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
HOME