Cursuri Buddhism

Modulul 1

Misterul

Cea mai populară întrebare care ne bântuie mințile este: „Care este scopul vieții umane?” Pentru cei materialiști, viața aici în această lume este doar pentru a se bucura de ea. Înseamnă doar a aduna cât se poate de mult și a fi fericiți. Chestiunea moralității nu este luată în considerare de către ei. Ei pun un mare accent pe problema câștigării fericirii pentru ei înșiși și pentru cei pe care-i iubesc. Ei nu pot concepe faptul că mai există altă viață după ce ei mor; de fapt ei neagă total existența ei.

Pe de altă parte, unele din comunitățile spirituale propun existența unui Judecător care va determina dacă persoana este calificată pentru un rai paradisiac, în funcție de conduita și faptele ei în viața curentă.

Extremiștii de tot felul recomandă practicare anumitor ritualuri specifice pentru a-l mulțumi pe așa-zisul Judecător și a-și asigura un loc în Împărăția lui.

În timp ce unii materialiști profită de ideile acestor extremiști, oferindu-le asistență divină, miracole sau anumite scurtături către Paradis, pentru interesul lor personal, ceilalți susțin că credințele lor reprezintă singura cale pentru salvare.

Bunul simț ne spune că dacă toți pretind că dețin singura cale către salvare, nu pot avea dreptate toți în același timp. Atunci cine are dreptate? Cum putem spune cine și în ce măsură are dreptate?

Criterii de căutare a Adevărului

Odată Buddha vizita un oraș numit Kesaputta, în care trăia clanul Kalama. Oamenii din acest clan erau nedumeriți și confuzi din cauza învățăturilor multor lideri religioși care vorbeau de bine despre ei înșiși și-i vorbeau de rău pe ceilalți. Ei s-au apropiat de Buddha pentru a-l consulta în această privință:

„Există unii oameni sfinți și unii preoți care au venit în Kesaputta și care pretind că numai religia lor este corectă, iar toți ceilalți greșesc. În concluzie, îndoiala a căzut peste noi. Care din acești oameni sfinți și preoți vorebește adevărul?”

Buddha, cunoscând confuzia din mințile lor, nu le-a oferit alte dogme, nici nu a criticat doctrina celorlalți ca fiind falsă. În schimb, le-a oferit un sfat unic, care până astăzi a rămas spiritul Buddhist de a gândi și a cerceta; el a rostit Kalama Sutta, Carta Buddhistă a Liberei Investigări.

Este corect să te îndoiești de lucrurile care sunt îndoielnice. O, voi din clanul Kalama, nu acceptați nimic doar pentru că vă este repetat de multe ori, doar prin simpla tradiție, după diferite zvonuri, doar din cauză că este conform scripturilor, doar prin simpla gândire adâncă sau prin raționare logică, printr-o aparentă justețe, doar din cauză că este în acord cu opiniile voastre sau din cauză că că vine de la o persoană care pare că posedă anumite abilități sau dacă această persoană este învățătorul vostru.

~ AN III:65 ~

Ce se înțelege din acestea?

De fiecare dată când porniți televizorul sau radioul sunteți forțați să auziți în mod repetat reclamele, despre cât de bun și cât de eficient este un anumit produs și așa mai departe. Mai devreme sau mai târziu vă veți gândi să încercați produsul respectiv.

V-ați întrebat vreodată cât adevăr și câtă superstiție există în unele tradiții care provin din timpuri străvechi? Mai ales despre motivațiile pentru care ele au fost produse?

Zvonurile trebuie cercetate foarte atent înainte de a fi acceptate. Ele pot crea neînțelegeri între membrii unei familii sau între prieteni. La locul de muncă, relațiile între șef și subalterni pot fi afectate dacă nu suntem atenți la impactul pe care îl au zvonurile.

Lucrurile cel mai greu de negat sunt scripturile scrise pentru noi de către liderii noștri spirituali. Ele au o foarte mare valoare pentru noi datorită caracterului lor sacru. Ne-a trecut vreodată prin minte că acele texte și scripturi au fost scrise de către oameni, iar comentariile asupra lor și traducerile fac foarte mult subiectul opiniilor, a mentalității și capacității de înțelegere ale celui care le-a făcut? Astfel de lucrări sunt la cheremul judecății și cenzurii celui care le face, fie intenționat sau neintenționat.

Cel mai înalt adevăr este dincolo de abilitatea unei minți umane nepregătite pentru a raționa și a-l înțelege în mod logic.

Numai prin obținerea unei pătrunderi, prin cunoașterea intuitivă, realizată prin purificare mentală, poate cineva percepe experiențele supralumești. Deci prin gândire adâncă sau prin raționare logică cu mințile noastre lumești, nu vom obține decât descurajarea în căutările noastre pentru Adevăr.

Omul este ca o adunătură de opinii. Acceptarea sau respingerea depind foarte mult de propriile opinii. Pentru căutarea adevărului trebuie să avem o minte deschisă și activă. Câteodată ceea ce pare adevărat nu este real. Culoarea roșie nu înseamnă neapărat mânie. Ca și în cazul sângelui, ea poate însemna salvarea unei vieți.

Chiar și pe o persoană onestă care poate fi mentorul vostru, care posedă toate calitățile bune, Buddha ne sfătuiește să nu-l urmăm orbește. Chiar dacă el este un guru sau Buddha însuși.

Atunci care sunt criteriile?

Voi, cei din clanul Kalama, atunci când voi înșivă cunoașteți că ceea ce este imoral, de blamat și criticat de către înțelepți, atunci când este practicat sau înfăptuit, conduce la lucruri neprofitabile sau la suferința voastră, ca și la suferința altora, atunci abandonați acel lucru.

Aici Buddha îi întreabă din nou pe cei din clanul Kalama: „Ce cred ei despre prezența lăcomiei, a urii și a înșelării care apare într-un om, vor conduce acestea la lucruri profitabile sau neprofitabile?”

Un om care este copleșit de lăcomie, ură și înșelăciune câteodată poate recurge la a ucide, a fura, a comite adulter, a minți și-i va convinge și pe alții să facă la fel ca el. Orice conduce la lucruri neprofitabile va duce la suferința persoanei în cauză și la suferința celorlalți.

Atunci când cunoașteți voi înșivă că ceea ce este moral, de neblamat și lăudat de către înțelepți, atunci când este practicat și înfăptuit, conduce la lucruri profitabile, conduce la bunăstarea și fericirea voastră, ca și a celorlalți, atunci trăiți și acționați în conformitate cu acel lucru.

Buddha a explicat că lipsa lăcomiei, a urii și a înșelării, a iluziei din mintea unui om îl va reține de la a comite fapte imorale și va conduce la beneficiul și fericirea omului în cauză și a celorlalți.

Astfel, el are o atenție controlată și plină de discernământ, cu inima liniștită și plină de:

Buddha a avut o minte deschisă față de celelalte religii și nu le-a acuzat de înșelare voită. Există învățături bune și în celelalte religii. „Dacă cineva găsește adevărul în ele, atunci să accepte acel adevăr”, ne sfătuiește Buddha.

Trebuie observat că și doctrinele și învățăturile lui Buddha constituie subiectul acestei investigații și testări critice. El a spus: „Nu trebuie să acceptați învățăturile mele din respect față de mine, ci mai întâi încercați-le, așa cum cineva încearcă aurul cu ajutorului focului.”

Deci libertatea gândirii îl încurajează pe om să caute adevărul și este un lucru de o importanță crucială pentru eliberarea din suferință, din cauză că realizarea adevăratei naturi a lucrurilor poate fi făcută numai cu o minte clară, deschisă.

Invitația

Buddha vă invită să „veniți și vedeți” (Ehipassikko) învățăturile lui, care nu au nici un secret, nici o dogmă autoritară, practice și ușor de urmat, care pot fi realizate prin propriile puteri, care sunt „cu picioarele pe pământ” și nu sunt simple superstiții. Descoperirile lui în legătură cu adevărata natură a lucrurilor au devenit baza învățăturilor lui.

Știm faptul că lucrurile nu durează la nesfârșit. A ne agăța de ele, a avea dorințe puternice pentru ele, ne cauzează o stare de insatisfacție. Sentimentele, ceea ce simțim de asemenea se schimbă din când în când. Totul în natură este impermanent. Aceasta este prima caracteristică de bază a tuturor lucrurilor condiționate, compuse.

A fi separați de cei pe care-i iubim, a trăi cu cei care nu ne plac, a nu obține ceea ce dorim și a avea ceea ce nu ne dorim, acestea sunt alte fețe ale suferinței. Cu cât avem mai multă lăcomie și atașament pentru ele, cu atât mai grea va fi suferința pe care o vom simți. Pe de altă parte, abilitatea de a lăsa deoparte dorințele simțurilor îi va permite minții să se calmeze și să vadă lucrurile așa cum sunt ele.

Tot acest timp am fost înșelați de concepția greșită și de încăpățânare în a accepta realitatea în viața noastră, atât de mult încât nu mai știm ce căutăm în tot acest timp. Am fost influențați în mod continuu de către societate și de către mediul în care trăim să ne comportăm într-un astfel de mod care ne motivează să cultivăm lăcomia și ura în felul nostru de a trăi.

Toate acestea au devenit o chestiune amenințătoare, astfel încât liderii spirituali au început să introducă multiple contramăsuri pentru a rezolva aceste probleme.

Astăzi aveți o oportunitate de a cerceta îndoielile din viața voastră. Terminând acest curs de bază, sperăm să fiți inspirați de cunoștințele fundamentale despre cum să trăiți ca o ființă înțelegătoare și plină de compasiune.

Evitați a face rău,
Faceți ceea ce este bine
și purificați-vă Mintea.

Aceasta este învățătura lui Buddha

Întrebări

  1. Care sunt criteriile de acceptare?
  2. Ce se va întâmpla atunci când lăcomia, ura și înșelarea vor fi absente?
  3. O persoană care posedă autocontrol și o vigilență plină de discernământ este o persoană... ?

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
HOME