Cursuri Buddhism

Modulul 2

Căutarea bunăstării

Ce căutăm în viață?

Aceasta este o mare întrebare, cu multiple răspunsuri. Care din aceste răspunsuri îl căutați? Sănătate, Bunăstare, Fericire, Extazul spiritual, Mila lui Dumnezeu?

Orice am căuta, fie material sau spiritual, fie pentru sine sau pentru alții, putem rezuma într-un singur cuvânt: Fericirea.

În cercetarea formulei pentru căutarea fericirii, vom explora în șapte direcții:

  1. A avea (bunăstare, sănătate, prietenie etc.);
  2. A nu avea (mânie, îngrijorare, teamă etc.);
  3. A da;
  4. A renunța;
  5. Conduita corectă (vorbirea, acțiunea, existența);
  6. Reflectarea (mulțumirea, binecuvântările etc.);
  7. Înțelegerea corectă.

Adevărata fericire nu poate fi obținută decât dacă practicăm toate cele șapte căi arătate simultan, în mod corect. Deci, pe parcursul lecțiilor următoare vom examina cu atenție pe fiecare din ele pentru a dobândi metodologia corectă pentru atingerea obiectivului.

Fericirea nu trebuie căutată prin visarea cu ochii deschiși, ci prin parcurgerea efectivă a procesului de căutare.

Putem începe cu o inspirație și cu o aspirație corectă; după aceasta trebuie făcut un efort de a lucra cu seriozitate în direcția respectivă. Altfel, se va transforma într-un vis deșert.

Poate că aveți dorința de a călători. Această dorință devine o inspirație. Apoi începeți să faceți planul (aspirația) despre unde doriți să mergeți. Dacă nu faceți un efort pentru a face dorința să devină realitate, unde vă aflați atunci?

Să definim acum ce este bunăstarea. O puteți numi câștig, posesiune, noroc, proprietate etc.

Pentru cel nesăbuit bunăstarea poate deveni o capcană,
Pentru cel înțelept ea este o cale de a se elibera.

1. Tipuri de bunăstare

Bunăstarea poate fi de două feluri:

  1. cea lumească, care poate fi tangibilă, fizică, cum ar fi banii, proprietățile, bunurile, sau intangibilă, cum ar fi faima, onorurile, recunoașterea, puterea, frumusețea, sănătatea.
  2. cea spirituală, cum ar fi virtutea, înțelepciunea, încrederea, generozitatea, sinceritatea.

Cei tineri, cât timp sunt plini de energie,
dacă nu se străduiesc pentru bunăstarea lor,
atunci când vor îmbătrâni vor avea necazuri.

Aceste versuri din Dhammapada clarifică concepția greșită că a câștiga bunăstarea este interzis în Buddhism.

„Există o fericire a oamenilor laici, de familie?” „Da” - a răspuns Buddha. „Există patru surse de fericire. Ele sunt derivate din:

~ A., IV:62 ~

2. Obținerea bunăstării

Există trei tipuri de oameni în această lume. Mai întâi există cei orbi, care au ochi, dar nu văd. Ei nu au nici o viziune pentru a vedea oportunitățile pentru câștigarea bunăstării.

Astfel, dacă ei nu au bunăstare, de asemenea nu au nici știința de a o căuta. Dacă au bunăstare, atunci ei nu știu cum să o mențină și să o mărească. Nu au nici capacitatea de a diferenția ceea ce este bun de ceea ce este rău, corect de incorect, moral de imoral, ceea ce este fin de ceea ce este grosier, ceea ce este spiritual de ceea ce este lumesc.

Alt tip de om este cel „cu un singur ochi”. El se află într-o situație un pic mai bună; el știe cum să câștige, să mențină și să crească bunăstarea. Din păcate, el nu poate face diferența între bine și rău. Nu are valori morale și principii.

Al treilea tip este cel care are ambii ochi. El este plin de resurse în ambele aspecte.

De care din cele trei tipuri v-ați teme cel mai mult? Dacă ai merge singur în noapte, care din cei trei ar putea fi o amenințare?

Apoi trebuie să luăm în considerare că bunăstarea noastră, avuția noastră este subiectul celor cinci pericole. Acestea sunt:

  1. focul;
  2. apa (inundațiile), eroziunea, uraganele;
  3. taxele și impozitele impuse de autorități sau de regi;
  4. furtul, jaful, spargerile;
  5. fiii, rudele, prietenii care te lingușesc.

~ A., V:227 ~

Omul trebuie să recunoască și să accepte natura acestor tipuri de pierdere a bunăstării. Arta de a trăi înseamnă a accepta și spinii împreună cu trandafirul.

Dacă îți pierzi bunăstarea, atunci nu pierzi nimic;
Dacă îți pierzi sănătatea, atunci nu pierzi nimic;
Dacă îți pierzi caracterul, atunci ai pierdut totul.

Când cineva înțelege cu claritate diferitele tipuri de oameni și pericolele, atunci el poate înțelege modul de a câștiga bunăstarea în adevăratul sens al cuvântului.

a) Legalitatea

Mai întâi trebuie să facem o muncă care este legală, corectă. Aceasta înseamnă ceva care nu face următoarele:

Totdeauna să vă aduceți aminte că mai există și alte ființe în afară de voi înșivă atunci când vă cautați bunăstarea. Fiți atenți cu ceilalți în timp ce vă croiți drumul în viață.

b) Câștigul cinstit

Câteodată, deși munca pe care o prestăm poate fi legală, modul în care o facem poate fi necinstit. Luați în considerare, de exemplu, următoarele situații:

Toate acestea vor genera suferință și regrete și pentru voi și pentru ceilalți. Întrebați-vă conștiința, cum v-ați simți dacă ați fi în locul lor? Ați fi fericiți?

c) Cele trei calități esențiale

Următoarele trei chestiuni sunt niște linii călăuzitoare care pot servi drept criteriu pentru modul în care ne dobândim bunăstarea:

Drept studiu de caz, să considerăm munca unui om de serviciu. Bine înțeles că aceasta este o muncă de un nivel scăzut, dar nu este nimic de care să-ți fie rușine sau inferior în această muncă. În principiu este o muncă cinstită și onorabilă. Ea nu încalcă principiile fundamentale ale unui câștig cinstit.

Câteodată nu trebuie să trăim depinzând de ceea ce spun sau gândesc alții. Nu ar trebui să permitem altora să decidă ce să simțim noi înșine. În loc de aceasta ar trebui să avem propriile principii despre etica muncii și să cunoaștem ceea ce dorim de la viață.

Fericirea este un triumf al menținerii propriilor principii. Toată lumea încearcă să-i ajute pe alții, dar nu trebuie să uităm a ne ajuta pe noi înșine.

„Fii un luptător al Înțelepciunii contra întunericului ignoranței, folosind sabia Adevărului.”

~ Buddha ~

3. Cheltuirea bunăstării

În Sigalovada Sutta (DN 31), modul de cheltuială se constituie din împărțirea veniturilor în patru părți:

a) Cheltuielile pentru necesitățile proprii, ale familiei și ale oamenilor din jurul nostru, cum ar fi hrana, îmbrăcămintea, obiectele casnice, educația, contribuțiile și caritatea, unele distracții etc.

Viața este plină de obligații și responsabilități. Nu trăim singuri în această lume. Deci trebuie să cheltuim pentru alții, pentru beneficiul mutual. A înapoia din averea noastră către fântâna (sau sursa) fericirii din care am băut apa, este o altă sarcină nobilă a umanității.

Cheltuiala pentru chestiunile spirituale include construirea de temple sau sprijinirea acelora care se străduiesc pentru puritatea spirituală. Tipărirea de cărți despre Dhamma în memoria celor care au murit, este o cale nobilă de a cheltui pentru cei care nu mai sunt.

b) A doua și a treia parte sunt pentru investiții. Acestea includ taxele, împrumuturile, ratele, plata muncitorilor, educația copiilor, menținerea și îmbunătățirea abilităților proprii etc. Cunoscând bine cele cinci pericole, omul ar trebui să cheltuiască pentru a-și proteja propria bunăstare prin asigurări, dispozitive de securitate etc.

c) A patra parte o constituie economiile pentru zile negre. Nu știm ce se poate întâmpla în viață. Această parte nu ar trebui să acopere numai nevoile proprii, ci și pe ale acelora care depind de noi. Boala, recesiunea economică, accidentele, pierderea locului de muncă, reprezintă chestiuni care se pot întâmpla oricând.

„Întregul scop al căutării bunăstării este acela de a o cheltui într-un mod care oferă fericire omului și celor din jurul său, într-un cadru moral.”

Cheltuiți într-o manieră morală, cu mijloacele și în limitele voastre. Dacă într-o zi se întâmplă să pierdeți toată averea, nu trebuie să fiți supărați pentru că știți că ați folosit-o așa cum trebuie.

Cheltuielile interzise

Buddha îi sfătuiește pe adepții laici să evite cheltuielile făcute în mod imoral, care nu aduc nici un profit propriei persoane, celor care depind de ea sau societății în general. Dintre acestea sunt:

„Renunță la o fericire mică pentru a avea una mai mare!”

Fii mulțumit cu averea pe care o ai pentru că există și alte surse pentru dobândirea fericirii.

Întrebări

  1. Cum poate bunăstarea să-l elibereze pe cel înțelept?
  2. De ce „omul cu un singur ochi” este cel mai de temut dintre toți?
  3. Pe ce ar trebui cheltuită averea dobândită?

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
HOME