Cursuri Buddhism

Modulul 10

Lecția 4: Lecția alegerii (1)

Viețile noastre, aici și în viitor, nu sunt determinate. Avem liberul arbitru, de a alege ceea ce vrem să facem și ceea ce dorim să avem. Deși nașterea noastră în viața curentă a fost decisă anterior, adică a fost determinat dacă ne vom naște perfecți sau imperfecți, într-o familie săracă sau bogată, cu o sănătate bună sau rea etc., acest lucru nu înseamnă că trebuie să rămânem legați de aceste condiții pentru totdeauna.

Totdeauna există posibilitatea de a alege, iar alegerea noastră va schimba situația într-o direcție bună sau într-o direcție rea; pe calea progresului sau a regresului. Alegerea vorbelor, a gândurilor și a faptelor vor redirecționa opțiunile vieții noastre în viitorul apropiat.

Kamma nu înseamnă fatalism sau predestinare, în care viitorul nostru a fost fixat, iar soarta noastră este de a îndeplini acel viitor. Există totdeauna alegerea, iar ceea ce avem de făcut este să alegem în mod corect, într-un cadru moral, astfel încât să pregătim condițiile corecte pentru viitorul nostru.

Totdeauna există alegerea.

Există întotdeauna o alternativă. Niciodată nu va fi un singur mod de a rezolva o problemă; există mai multe metode care pot fi aplicate. Nu trebuie să ne închidem mintea, ci trebuie să explorăm cât mai multe opțiuni.

În Vitakkasanthana Sutta - Relaxarea Gândurilor (M.N. 20), Buddha vorbește despre cinci opțiuni disponibile pentru a înlătura gândurile care distrag atenția. Poți alege să-ți schimbi atenția la o altă temă potrivită, să cercetezi dezavantajul acelui gând, să închizi ochii și să îl ignori, să încerci relaxarea construcției-gând sau să lupți cu el prin conștientizare și vigilență.

În Abhayarajakumara Sutta (M.N. 58), Buddha discută despre alegerea de a vorbi - diferitele permutări ale tipului de vorbire - Adevărată, Benefică și Plăcută - ca fiind diferite alegeri.

În A.N. 2.2 Buddha vorbește despre două căi. Una care conduce la plăcerea care vine însoțită de suferință și de sentimente neplăcute, iar cealaltă care duce la sfârșitul suferinței, la Nibbana.

În discuția asupra meditației, Buddha recomandă patruzeci de obiecte ale meditației, conform temperamentului și tendințelor fiecăruia.

Și, de asemenea, mai există și cele cinci precepte - linii călăuzitoare ale vieții noastre, dar care nu sunt porunci pe care cineva este obligat să le urmeze; ele mai degrabă sunt ca niște recomandări, ca niște sfaturi.

Atunci când facem o alegere, aceasta nu va schimba lucrurile imediat, din cauză că rezultatele depind de condiții. Datoria noastră este de a face alegerea corectă și de a stabili condițiile corecte pentru ca schimbarea să apară.

Alegerile fac diferența

După cum alegi în viață, așa vei avea, fie fericire, fie suferință.

Trebuie să facem planuri pentru viață, așa cum și viața face planuri pentru noi. Întrucât există posibilitatea de a alege, nu trebuie să ne oprim de la a face planuri. La fel ca în jocul de șah, trebuie să ne facem un plan pentru a câștiga, în timp ce oponentul are un plan pentru a ne contraataca.

Din cauza faptului că viața este nesigură, avem nevoie de a face planuri asupra viitorului. Dacă viața ar fi sigură, garantată, de ce ne-am mai deranja cu aceste planuri?

Faptele noastre condiționează ceea ce vom deveni, iar o alegere corectă ajută la dobândirea fericirii, pentru noi înșine, ca și pentru ceilalți. Astfel, alegerile noastre fac diferența în aceste trei domenii principale:

  1. Ceea ce vom deveni;
  2. Ceea ce vom avea;
  3. Ceea ce vom avea de făcut mai târziu.

Dacă alegem violența, rezultatul îl vor constitui regretele, sau chiar închisoarea. Pe de altă parte, dacă alegem dragostea, vom avea mai mulți prieteni. Acești prieteni, la rândul lor, vor fi o sursă de ajutor, respect și încredere.

Dacă alegem să nu ne gândim la ceea ce facem sau să gândim fără înțelepciune, în mod egoist, cu răutate, atunci mintea noastră va deveni neliniștită, plină de îndoială, anxietate, teamă, va fi deprimată etc. Dacă alegem să fim vigilenți, atenți, să ne umplem mintea cu încredere, cunoaștere și să avem un spirit liberal, atunci, în mod natural, vom avea pace, fericire, liniște și încântare. La fel, dacă vom avea o atitudine modestă, plină de respect, vom dobândi cunoaștere, iar dacă alegem să fim aroganți, oamenii ne vor evita.

De exemplu: dacă alegi violența, atunci vei deveni un om cu o minte bolnavă și foarte suspicioasă. Vei avea parte de multă izolare, înstrăinare de oameni și nesiguranță în viață. Va trebui să te ascunzi, să eviți, să fugi și să înșeli toată viața.

Astfel, în practica noastră zilnică, putem alege să respectăm cele cinci precepte sau să practicăm cele patru Brahma Vihara, cele zece perfecțiuni, până la un anumit nivel, în funcție de capacitatea și interesul nostru.

Amintiți-vă de fabula cu păstorul care a ales să se distreze mințindu-i pe săteni: „Lupul, lupul, ajutați-mă!”. Dacă alegem să mințim, oamenii nu vor mai avea încredere în noi în viitor.

„Sunt trist atunci când mă minți, dar nu din cauză că m-ai mințit, ci din cauză că nu mai pot avea încredere în tine.”

Cea mai măreață alegere pe care o cunoaștem a fost aceea când Pandit Sumedha, care va deveni actualul Buddha, a ales, într-o viață anterioară, să devină Samma-Sam Buddha, în loc să atingă starea de Arhat chiar în acea viață, întrucât el a simțit că poate obține mai mult decât a fi Arhat.

Lucruri de reținut

a. Nu acționa orbește

Era odată un șarpe care-i mușca pe călătorii care treceau pe teritoriul său. Mulți oameni au fost uciși de mușcătura otrăvită. Tot atunci trăia și un om înțelept, care, auzind de acest lucru, s-a oferit să rezolve problema. El l-a convins pe șarpe să nu se mai înfurie și să-i omoare pe călătorii nevinovați.

De atunci șarpele nu a mai atacat și nu a mai ucis pe nimeni. Oamenii au continuat să călătorească prin pădurea în care locuia șarpele. Momentul pașnic s-a schimbat atunci când copiii au venit și au început să arunce cu pietre în șarpe. Când înțeleptul l-a vizitat, șarpele s-a plâns: „Vezi, acum sunt lovit pentru că am ascultat sfatul tău. Am fost bătut și lovit cu pietre, aproape că am murit!”.

„Da, așa e, eu te-am învățat să nu muști (sau să nu devii furios), dar nu ți-am spus niciodată că nu trebuie să sâsâi.”

b. Alegerea face obiectul condițiilor

Alege ceea ce este corect și moral. Alege ținând cont și de interior, și de exterior. „Interior” reprezintă ceea ce este sub controlul nostru, iar „exterior” înseamnă ceea ce nu putem controla.

„Viața este ca un joc de cărți. Atunci când tragem o carte, nu o putem alege, nu știm ce fel de carte este. Dar putem alege cum să jucăm în continuare. Chiar dacă pierdem, o putem face cu un zâmbet.”

~ Jawaharlal Nehru ~

Există o zicătoare care spune: „Atunci când te lovești de ceva greu în viață, este ca și cum ai fi băgat într-un vas cu apă care fierbe: - dacă ești un ou, atunci vei deveni tare”. Acest lucru înseamnă că vei deveni suspicios, amar, introvertit și deprimat.

„Dar dacă ești un cartof, atunci vei deveni moale”. Cu alte cuvinte, vei deveni optimist, plin de resurse, plin de compasiune și extrovertit. Alegerea nu este apa, ci în ce mod și ce anume dorești să faci în viață.

Amintește-ți de calitățile necesare pentru a face surf pe un val. Trebuie să te menții în echilibru și să fii deasupra tot timpul. Niciodată nu trebuie să-ți permiți să te scufunzi în mare. Nu putem opri valul, dar totdeauna putem învăța cum să mergem pe el.

Mesaje

Cea mai mare greșeală de interpretare a legii Kamma este faptul că de obicei oamenii o asociază cu fatalismul, sau cu soarta; adică cu faptul că viața ne-a fost predeterminată și că nu avem prea multe de făcut, decât să o acceptăm așa cum e.

Alegerile vor modela condițiile pentru viitor. Totdeauna putem alege. A nu alege reprezintă de asemenea o alegere. Nu lăsați ca ceea ce nu puteți alege să vă împiedice de la a alege ceea ce puteți alege.

„Dacă trăim după principiul «ochi pentru ochi», atunci curând toată lumea va fi oarbă”.

~ Mahatma Gandhi ~

„Ura nu este niciodată potolită prin ură în această lume. Numai prin non-ură este ura potolită. Această lege este eternă.”

~ Dhammapada 5 ~

Răspunsuri la modulul 9

  1. Oamenii nu sunt grijulii și nu se abțin de la nimic.
  2. O astfel de determinare a arătat-o Buddha atunci când a călătorit pe jos la Kusinara, timp de trei luni, chiar înainte de a muri, doar pentru a-i da un mic ajutor lui Subbhada, pentru ca acesta să devină iluminat.

Întrebări

  1. Atunci când facem alegeri în viață, care este cel mai important lucru pe care trebuie să-l luăm în considerare?
  2. Care sunt cele trei domenii care se schimbă atunci când facem o alegere?

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
M 15
M 16
M 17
M 18
M 19
M 20
M 21
M 22
M 23
M 24
HOME