Cursuri Buddhism

Modulul 11

Lecția 4: Lecția alegerii (2)

Ești ceea ce alegi, așa că alege cu înțelepciune

Noi trebuie să alegem binele de rău, ceea ce este potrivit de ceea ce este nepotrivit, moral de imoral etc. și nu în funcție de mărime, preț sau culoare.

Atunci când alegerea care trebuie făcută este între „bine” și „mai bine”, de exemplu alegerea între un discurs despre Dhamma și un curs de meditație, alegeți ceea ce este mai potrivit în funcție de nivelul și capacitățile voastre. Nu în maniera obișnuită, adică cineva mai întâi trebuie să asculte un discurs despre Dhamma și mai apoi să urmeze un curs de meditație.

Alegeți ceea ce este cel mai bun, în orice ați face. Apoi trebuie să facem tot ceea ce putem mai bun, conform abilităților noastre:

  1. Obțineți ceea ce este mai bun dintr-o situație dată. Nu permiteți situației respective să vă limiteze performanța și să vă modifice alegerile. Fii precum cartoful, nu ca oul.
  2. Schimbați-vă în mai bine nu pentru a fi în competiție cu alții, ci din cauză că știți că trebuie să fiți cei mai buni pentru a experimenta bucuria dobândirii unui lucru. „Cel mai bun cântec încă nu a fost cântat.”
  3. Fă cel mai bine. Nu doar vedea, ci privește - cu alte cuvinte investighează; nu doar auzi, ci ascultă, nu avea doar o grămadă de gânduri, ci gândește. Învață din fiecare situație.

În sfârșit, cea mai bună alegere este Dhamma, care este o foarte puternică forță de condiționare, care ne deschide drumurile și orizonturile în viață. De exemplu, și înainte știam că a dărui este bine, dar acum, că am dobândit „arta” de a dărui, face ca actul dăruirii să aibă o savoare în plus, care ne îmbogățește înțelegerea și fericirea.

Dhamma este ca o lumină care strălucește în cea mai întunecată cameră, oferind calea către libertate. Dhamma este în același timp cel mai fertil sol și cea mai bună dintre semințe.

Totdeauna există alternative

Alternativele nu sunt punctuale, ci mai degrabă sunt ca un domeniu de valori. Chiar dacă nu putem alege în afara domeniului, totdeauna vom putea alege în interiorul acelui domeniu.

Era odată cineva care trebuia să aducă un profesor de la aeroport. După ce l-a întâlnit pe profesor, l-a ajutat să-și care bagajele. În timp ce mergeau spre parcare, persoana respectivă a lăsat deodată bagajele și a fugit către o bătrână care nu putea să-și urce bagajele în cărucior. A ajutat-o pe bătrână să-și aranjeze bine bagajele, după care s-a întors și a continuat să care bagajele profesorului.

Puțin mai târziu s-a oprit din nou pentru a ajuta o fetiță să se uite pe fereastră, către pista aeroportului. După ce a ajutat-o și pe ea, și-a continuat drumul. Profesorul i-a observat reacțiile ciudate și l-a întrebat: „Ai o foarte interesantă filozofie de viață. De ce îți place atât de mult să-i ajuți pe ceilalți?”

„Am luptat în războiul din Vietnam și am văzut atât de mulți oameni murind sub ochii mei. Îi poți vedea într-un moment, iar în momentul următor ei nu mai există. Orice putem spune sau face, să nu ignorăm sau să amânăm pe mai târziu. Mai bine să o facem acum, deoarece în următorul moment s-ar putea să nu mai avem ocazia. Astfel, filozofia mea este să-mi trăiesc viața din plin și în cel mai semnificativ mod cu putință.”

Alegerile pot influența Condițiile

Atunci când alegi să înveți Dhamma, deja ai stabilit o condiție.

Dacă alegem moralitatea, răsplata va fi lipsa regretelor, iar această lipsă a regretelor va condiționa ea însăși apariția altor calități, cum ar fi încântarea, bucuria, fericirea și liniștea. Iar aceste calități vor oferi la rândul lor calm și pace. Iar în final vom fi capabili să vedem lucrurile așa cum sunt ele cu adevărat.

Atunci când ne spălăm mâinile, o mână o va curăța pe cealaltă, și invers. Rezultatul este o pereche de mâini curate. Trebuie să stabilim condițiile în mod corect pentru ca rezultatul bun să apară.

Dacă nu putem alege în exterior, să alegem în interior

Deseori este mai dificil să alegem în exterior. Nu putem opri valul din mișcarea lui. De asemenea, nici nu putem alege următoarea carte pe care o tragem. Atunci când alții ne aruncă vorbe grele, putem alege să nu ne mâniem. S-ar putea să nu putem să le spunem să nu ne mai vorbească urât, întrucât avem puțin control asupra ceea ce doresc ei să spună. Trebuie să alegem să ne biruim pe noi înșine și să ne ridicăm la suprafață.

Amintiți-vă că „interior” înseamnă ceea ce este sub controlul nostru, iar „exteriorul” este dincolo de ceea ce putem noi controla.

Nicio alegere nu este finală

Dacă faci o alegere greșită, totdeauna poți face iar o nouă alegere. Dacă nu suntem vigilenți și vorbim în mod greșit, totdeauna ne putem cere scuze și să ne corectăm, De asemenea, Alegerea Corectă nu este nici ea finală.

Niciodată nu este prea târziu să începem din nou. Dacă ai luat-o pe un drum greșit, te poți întoarce înapoi pentru a-ți continua călătoria pe drumul bun. Ar fi un lucru prostesc să continui într-o direcție greșită numai pentru că nu vrei s-o iei de la început.

Alegerea voastră de a studia aceste lecții, de asemenea, nu este finală. Puteți alege să învățați cu atenție, să vi le reamintiți sau să le uitați. Le puteți lega de viața voastră sau nu. Puteți alege să practicați sau să nu practicați învățăturile desprinse din ele. Și chiar dacă hotărâți să practicați, o puteți face zilnic sau săptămânal. Puteți alege să o faceți cât de bine puteți sau doar superficial.

Dar dacă alegeți să ucideți pe cineva, atunci nu-l mai puteți învia. Puteți alege doar să vă schimbați în mai bine, să reflectați asupra faptei și să luați hotărârea de a nu o mai repeta. Nu alegeți să plângeți după laptele vărsat. Deși există regrete în inima noastră, acesta este prețul pe care trebuie să-l plătim pentru greșeală.

Alege înainte ca alții să aleagă pentru tine

Dacă întârzii alegerea prea mult, atunci condițiile vor alege pentru tine. Sau ceilalți vor alege pentru tine. Atunci vei fi manipulat de către ceilalți. Alegerile tale vor fi influențate de către ei.

Deci, trebuie să alegi. Toată lumea are posibilitatea de a alege, dar noi preferăm să-i lăsăm pe alții să decidă pentru noi, pentru ca mai târziu să pretindem că nu avem nicio variantă de ales. Trebuie să ne hotărâm să alegem, dar dacă totuși nu ne putem decide într-un anumit moment, totdeauna există posibilitatea de a amâna decizia: „mă mai gândesc puțin”.

Respectă alegerile altora și prețuiește-le pe ale tale

Câteodată îi putem sfătui pe oameni, dar alegerea, decizia, este a lor. Nu alegeți în locul lor. Nu din cauza fricii că ați putea fi învinovățiți, ci din cauză că uneori trebuie să-i lași pe oameni să decidă. Noi ar trebui să fim ca un ghid în luarea deciziei, dar dacă ei aleg altfel, atunci alegerea este a lor. În niciun caz nu spuneți chestii de genul: „vezi, ți-am spus eu să nu faci așa”.

Respectați alegerile oamenilor. Noi putem doar încerca să-i influențăm, dar în final alegerea este a lor. Oamenii trebuie să facă propriile alegeri în viață. Este exact la fel ca datoria părinților de a-i îndruma pe copii, arătându-le „care este mierea și care este otrava”.

Buddha doar ne-a indicat alegerile posibile. Timp de trei luni el a călătorit către Kusinara pentru a-l ajuta pe Subbhada să facă alegerea corectă, întrucât acesta nu cunoștea care sunt opțiunile. El avea nevoie doar de un sfat, un îndemn, un deget arătător.

O veche zicătoare chinezească spune: „Dacă vrem să avem succes, trebuie să alegem acest lucru. Dar dacă nici măcar nu hotărâm ce avem de făcut, deja am dat greș.”

Să ne împrospătăm memoria făcând legătura între lecția alegerii și lecțiile anterioare.

  1. Faptele – alege ce să faci și fă ceea ce ai ales.
  2. Condiționalitatea - am fi doar niște victime ale sorții dacă nu ar exista condițiile pe care le putem alege.
  3. Proprietatea - putem alege să avem unele lucruri, iar odată ce le avem, nu mai putem renunța la ele sau să le schimbăm.

Atunci când alegem ceea ce este corect, vom fi fericiți de acest lucru. Dacă alții nu se vor bucura de alegerea noastră, atunci aceasta este alegerea lor, de a fi nefericiți. Nu trebuie să le permitem altora să aleagă pentru noi.

Odată Buddha l-a întrebat pe Prințul Abhaya: „Dacă în timp ce asculți discursul meu aici, fiul tău s-ar sufoca, ce ai face?” - „L-aș bate imediat pe spate, iar dacă nici acest lucru n-ar ajuta, atunci i-aș băga un deget pe gât, chiar dacă ar vărsa sânge din această cauză.”

„Exact. Uneori alegerea durerii duce la încetarea suferinței.” Atunci când facem o alegere, am ales deja și consecințele care vor decurge din această alegere. Cu alte cuvinte, consecințele sunt alegerea noastră.

De exemplu, ați făcut alegerea corectă când ați urmat acest curs.

Alegerea este opusă filozofiei și doctrinei destinului, care este o predeterminare pură, sau simpla șansă.

Țineți minte că cea mai bună alegere este să avem Dhamma de partea noastră, întrucât ea ne spune care sunt opțiunile, care sunt perspectivele, ce pot deveni alegerile noastre. Nu există nimic de genul „Nu am nicio alegere”.

Deseori noi am ales deja un anumit lucru, dar totuși ne plângem că nu avem nicio posibilitate de a alege. Ce puteți spune despre faptul că v-ați trezit târziu și ați rămas blocați în trafic? Nu aveți nicio posibilitate de a alege? De fapt, deja ați ales.

Răspunsuri la modulul 10

  1. Cel mai important lucru pe care trebuie să-l luăm în considerare atunci când decidem asupra alegerii care trebuie făcută este ca ea să se afle într-un cadru moral, să nu iasă în afara moralității.
  2. Cele trei domenii care se schimbă atunci când facem o alegere sunt: ceea ce vom deveni, ceea ce vom avea, ceea ce vom avea de făcut în continuare.

Întrebări

  1. Cum putem obține maximul din ceea ce am ales?
  2. Ce învățăminte tragem din expresia: „după cum alegem, așa vom deveni, așa vom avea și tot așa va trebui să facem și în continuare”?

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
M 15
M 16
M 17
M 18
M 19
M 20
M 21
M 22
M 23
M 24
HOME