Cursuri Buddhism

Modulul 12

Lecția 4: Lecția alegerii (3)

Discernământul și orientarea către un scop

Atunci când alegem să facem ceva (faptele) care va determina (condiționalitatea) ceea ce vom obține (proprietatea), care va fi scopul, care vor fi valorile noastre?

După cum alegem, așa vom deveni, așa vom avea și tot așa vom avea de făcut în continuare. Orice am alege, va avea un impact și un efect asupra rezultatelor pe care le vom obține. Cunoscând faptul că alegerile fac diferența, vom deveni nu numai grijulii în luarea deciziilor, ci vom dobândi un „simț al viitorului” care ne va ajuta să discernem.

Căpătăm tot mai mult discernământ pe măsură ce înaintăm în viață, pur și simplu din cauza faptului că nu mai avem mult timp, iar în viață există suferință. Astfel, suntem nevoiți să facem cele mai bune alegeri, între cât de multă și cât de puțină suferință vom avea. Sau, pe partea pozitivă, cât de multă fericire vom avea.

În acest context, bineînțeles că natura noastră va fi să avem mai mult discernământ. Ca și cum nu am mai avea decât 6 luni de trăit. Vom merge la Universitate pentru o diplomă? Nu, ne vom retrage în meditație și vom face tot ceea ce putem mai bun, întrucât timpul nu este de partea noastră.

Trebuie să obținem maximum din ceea ce avem. Trebuie să alegem, întrucât alegerile noastre vor determina ceea ce vom obține în viitor. Devenim mai puternici în a alege ceea ce este bun de ceea ce este rău, de a alege „cel mai bine” în loc de „mai bine” și așa mai departe.

Nu vă bucurați doar de fructele vieților trecute. Faptul că suntem ceea ce suntem, că avem confort și lux este datorită condiționărilor din trecut, a faptelor bune din trecut. Deci nu trebuie doar să ne cheltuim averea fără a pune nimic în loc, fără a planifica condițiile pentru proprietățile viitoare.

Cheltuiți cu înțelepciune. Încercați să faceți ca fiecare minut să conteze. O zicătoare anonimă spune: „Dacă toate aceste minute ar putea fi adunate, aș merge să le adun de la cei care le aruncă ca pe niște lucruri fără valoare”.

Ar trebui să facem bine doar de dragul binelui?

De fapt, am făcut alegeri tot timpul de-a lungul întregii noastre vieți. Alegem să spunem ceva care ceilalți doresc să audă; de asemenea, alegem să auzim doar ceea ce vrem, cum ar fi laudele sau vorbele frumoase. Cum nu-i putem împiedica pe ceilalți să spună ceea ce doresc, alegem să le filtrăm vorbele. Dacă nu le putem filtra, avem totdeauna posibilitatea de a le investiga înainte de a le accepta. Dacă cineva vă critică, nu vă supărați, pentru că astfel nu veți mai putea înțelege dacă acea critică este adevărată sau nu și nici nu veți mai putea prezenta cu claritate adevărul celui care v-a criticat.

Nu face altora ceea ce nu-ți place să ți se facă ție însuți. Câteodată acest lucru poate fi diferit: nu face altora ceea ce-ți place să ți se facă ție. Uneori gusturile noastre pot fi diferite. Nu toate lucrurile bune pentru noi sunt bune și pentru ceilalți. Oamenii de diferite valori au propriile lor nevoi diferite. Astfel, trebuie să avem discernământ în a îndeplini nevoile altora.

„Atunci când copacul e în flăcări, păsările nu pot colabora”. Nu ne putem înțelege cu oamenii care au mintea plină de mânie. Așteptați până când focul se potolește; atunci păsările vor veni înapoi. În concluzie, atunci când vorbim trebuie să alegem momentul potrivit. Trebuie să rostim ceea ce este adevărat, benefic, plăcut și la timpul potrivit. Aceasta înseamnă discernământ.

Trebuie să avem un echilibru, nu să alegem numai ceea ce dorim noi să spunem, dar și ceea ce vor ceilalți să audă. În Anguttara Nikaya, Grupurile de câte patru, Buddha l-a întrebat pe un Brahman: „În lume există patru tipuri de oameni. Există aceia care laudă atunci când cineva este de lăudat și care tac atunci când cineva este de blamat. Apoi există aceia care tac când cineva este de lăudat și blamează atunci când cineva este de blamat. Apoi, mai există aceia care tac în ambele cazuri. În sfârșit, sunt aceia care laudă atunci când cineva este de lăudat și care blamează atunci când cineva este de blamat. Care crezi că este cel mai bun dintre aceștia?”

Buddha a explicat că ultimul tip este cel mai bun, pentru că acesta știe să recunoască și să separe ceea ce este bun de ceea ce este rău. De asemenea el are curajul și știința momentului în care să vorbească pentru a-i ajuta pe ceilalți să se îmbunătățească prin mesajul pozitiv (atunci când laudă) sau prin critică. Un bun prieten știe cum să încurajeze pe cineva să facă bine și să-l împiedice să facă rău.

Din nou, Buddha a spus: „Semințele nu trebuie plantate acolo unde apa intră și iese foarte repede, de exemplu într-un un sol pietros. Nu trebuie plantate nici acolo unde apa nu poate pătrunde deloc. Plantați acolo unde există un sol fertil.” Aici, Buddha se referă la arta generozității. Dăruiți celor care au nevoie și care merită. Nu dați pur și simplu. Uneori când dăruim celor care au deja, îi privăm pe aceia care nu au.

Aveți discernământ în alegerile voastre! Dacă nu alegem să ascultăm cu atenție, cu o minte deschisă, să căutăm adevărul și să investigăm înainte de a accepta, atunci alegerile noastre vor fi însoțite de vederi greșite. Astfel se manifestă înțelegerea greșită, cu toate implicațiile ei.

Atunci când avem o înțelegere greșită, toate faptele noastre - gândirea, acțiunea, vorbirea, existența, efortul, concentrarea și atenția devin incorecte. Astfel, încurcăm întreaga nobilă cale octuplă.

Luați fabula lui Rapunzel drept exemplu. Aceea cu gelosul care a prins o frumoasă prințesă și a închis-o într-un turn, spunându-i că era foarte urâtă. Ea a crescut fără să știe cum arată, crezând vorbele care i-au fost spuse, până în ziua când un tânăr prinț a venit să o salveze.

În mod similar, există aceia care cred că pot reduce și îmblânzi Kamma negativă printr-o asceză severă sau torturându-se pe ei înșiși. Buddha a explicat că ei au o filozofie corectă, dar o metodă greșită. Omul trebuie să fie plin de atenție în toate organele de simț: ochi, urechi, gust, miros, atingere și gândire. Trebuie să ne păzim simțurile de faptele rele.

Într-o anumită ocazie, un Brahman, după ce a făcut un mare sacrificiu de animale, în care mii de vite au fost ucise, iar carnea lor a fost împărțită nevoiașilor, s-a apropiat de Buddha și l-a întrebat: „Cât de mare este meritul meu?”.

Buddha a ales să aibă discernământ în răspunsul lui, sperând ca discernământul lui să-l ajute și pe Brahman să aibă și el mai mult discernământ în alegerea unei metode corecte pentru a-și manifesta generozitatea. „Există patru tipuri de sacrificiu. Există un mare sacrificiu care dă naștere la foarte puține avantaje și rezultate bune. Apoi există un mare sacrificiu care dă naștere la multe avantaje și multe rezultate bune. De asemenea, există un mic sacrificiu, care dă naștere la multe avantaje și multe rezultate bune. Și, în sfârșit, există un mic sacrificiu, care dă naștere numai la foarte puține avantaje și rezultate bune.”

Brahmanul, neînțelegând vorbele lui Buddha, l-a întrebat cărei categorii aparține sacrificiul făcut de el. Buddha i-a explicat atunci că din generozitatea lui au beneficiat alții, dar nu a beneficiat el însuși. Astfel, actul lui a generat foarte puține avantaje. Acesta este unul din cele mai bune exemple de fapte care constituie o mixtură de alb și negru, din care beneficiază numai ceilalți.

În timpul actului de discernământ, noi de fapt aplicăm înțelegerea și concentrarea corectă, selectând alegerea potrivită. Pe măsură ce ne concentrăm foarte puternic asupra deciziei, devenim foarte orientați pe scopul nostru. Viața noastră este plină de aspirații. Cu o puternică determinare și un scop ambițios, începem să parcurgem drumul pentru a atinge acel scop. Atenția noastră devine concentrată într-un singur punct.

Cine a spus că Buddhiștii nu trebuie să fie ambițioși? Buddha a fost foarte ambițios. Atât timp cât scopul este corect, este cel mai bun, este moral, omul trebuie să parcurgă drumul pentru a-l atinge. Cine ne poate opri din drum în afară de propria persoană?

Alegerile noastre trebuie să ne poarte către progres, nu către regres. Buddha ne învață doar un singur lucru: despre suferință și încetarea ei. Dacă noi continuăm să mergem în cerc, în ciclul Samsarei (Lumea plină de suferință), nu vom putea scăpa din acest cerc. Trebuie să alegem calea care duce spre mai puțină suferință în orice am face, pentru ca mai târziu să avansăm încet-încet către sfârșitul suferinței. Iar acesta ar trebui să fie scopul nostru cel mai nobil - eliberarea de suferință.

Trebuie să alegem să ne canalizăm, să ne concentrăm, să ne direcționăm energia, faptele, condiționările și proprietățile către scopul nostru final: Nibbana (eliberarea de suferință). Trebuie să fim atenți la ce alegem, pentru că nu dorim să ajungem să avem mai multă suferință. Dacă nu putem obține iluminarea în această viață, putem măcar să stabilim condițiile astfel încât ea să apară în viitorul apropiat; putem face acest lucru practicând generozitatea, abținându-ne de la a face rău, făcând binele și purificându-ne mintea.

Nu alegeți răul, care vă va conduce la și mai mult rău și vă va împiedica să alegeți binele. Uneori, totuși, aveți prea multe opțiuni. Sunteți forțați să ridicați armele atunci când țara este în război. Dar nu uitați că răul produce rău.

Atunci când ne însușim o anumită aspirație, adică atunci când ne stabilim scopurile și luăm hotărârea: „Fie ca prin puterea faptelor mele morale, potrivite, să am totdeauna oportunitatea de a asculta, a practica și a realiza Dhamma”, de fapt pavăm un drum, un „anti-obstacol” înaintea noastră.

Cele cinci scopuri comune către care oamenii vor aspira sunt: o sănătate bună, bunăstare, prietenie, virtute și înțelepciune. Nu vă plasați obiectivul numai printre primele trei. Toate acestea pot dispărea peste noapte. De fapt virtuțile și înțelepciunea sunt cele care condiționează și ajută la obținerea, menținerea și multiplicarea primelor trei. După cum spunea o zicătoare, nu trebuie să ne fie frică doar de sărăcie, ci și de prosperitate, din cauză că deseori prosperitatea ucide virtuțile. Aproape totdeauna ea este un catalizator al viciului.

Atunci când alegem binele, trebuie să alegem a-l face cu înțelepciune. Trebuie să alegem să nu aveam teamă în a face bine; teamă de sacrificiul și durerea pe care le-am putea întâlni.

„Trebuie să avem o stea în viața noastră, deoarece ea ne ghidează către destinație” (Kalz Shultz)

Atunci când avem un scop, acest lucru ne facem să discernem mai ușor și face ca alegerile să ne fie mult mai ușor de hotărât. În cazul lui Thomas Edison, de exemplu, tatăl lui i-a inoculat valoarea de a fi inventiv, de a nu se opri din încercări și de a-și asuma riscuri. Aceste valori l-au făcut unul dintre cei mai mari inventatori din lume.

Pe măsură ce alegem, căpătăm discernământ, iar pe măsură ce discernem, scopul nostru devine mai clar. Alegeți să construiți bazându-vă pe faptele morale și faceți acest lucru în mod consistent. Nu vă construiți scopurile în mod discret; nu se poate fierbe un vas cu apă încălzindu-l de fiecare dată numai câte un minut. Trebuie încălzit în mod continuu timp de câteva minute.

În orice organizație există patru tipuri de oameni:

  1. cei care doar visează și nu lucrează nimic;
  2. cei din categoria „vorbitorilor”, sau cei care comandă (supervizori);
  3. cei care totdeauna mormăie, orice treabă li s-ar da de făcut;
  4. adevărații lucrători.

Nu fiți ca aceia din fabula lui Aesop „Omul, fiul și măgarul lor”. Cum ei nu puteau distinge ceea ce este corect de ceea ce este incorect, de fiecare dată exista cineva care comenta despre cum călăresc ei măgarul pe care-l au. În orice fel ar fi călărit, fie tatăl călare și fiul pe jos, fie fiul călare și tatăl pe jos, fie ambii călărind sau ambii mergând pe jos, oamenii totdeauna râdeau de ei. În cele din urmă ei au cărat măgarul în loc ca măgarul să-i ducă pe ei. Nu-i lăsați pe alții să aleagă pentru voi atâta timp cât puteți discerne ceea ce este corect de ceea ce este greșit.

Răspunsuri la modulul 11

  1. Faceți tot ceea ce puteți mai bun în situația dată și nu lăsați ca această situație să vă limiteze performanțele sau să vă schimbe alegerile. Deveniți cel mai bun nu din cauza competiției cu ceilalți, ci din cauză că sunteți conștienți de faptul că trebuie să fiți cel mai bun pentru a putea experimenta extazul realizării.
  2. Cunoscând faptul că alegerile fac diferența și că vor avea un impact și un efect asupra rezultatelor pe care le vom obține, învățăm să fim grijulii, să planificăm viitorul și să discernem.

Întrebări

  1. Ce este discernământul?
  2. Cum facem să ne stabilim un scop?

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
M 15
M 16
M 17
M 18
M 19
M 20
M 21
M 22
M 23
M 24
HOME