Cursuri Buddhism

Modulul 2

Lecția 1: Lecția faptelor (2)

c. Dincolo de formă

„Nu ceea ce mănânci te face călugăr. Dacă ești ras în cap... îți pui o robă... sau mănânci doar o masă pe zi, nici asta nu te face călugăr. Ceea ce faci te face călugăr”

~ Dhammapada 26 ~

Trebuie să ne asociem cu o persoană nu din cauza culorii, a rasei, a genului sau a credințelor, ci după faptele ei și după capacitatea de a se schimba și a progresa.

Atunci când o mașină care a fost condusă neglijent are un accident, pe cine dăm vina, pe șofer sau pe mașină?

d. Dincolo de ritualuri

Buddhiștii nu au ritualuri specifice pentru naștere, căsătorie sau moarte. De asemenea nu există un cod specific pentru îmbrăcare sau pentru a mânca. Buddhismul pune accentul pe simțul responsabilității, al devoțiunii și al acțiunilor semnificative.

„Lacrimile vărsate pe un mormânt sunt mai degrabă pentru cuvintele care nu au fost spuse și pentru lucrurile care nu au fost făcute.”

În drumul său pe Calea de Mijloc, un Buddhist este încurajat să fie moderat și practic. Nu există penitențe în Buddhism. Nu mergând pe cărbuni încinși sau scăldându-ne în râu ne vom curăța de Kamma rea.

Odată Socrate, din cauza unei tentații de moment, a vizitat un bordel. După ce și-a făcut treaba, a ieșit afară și s-a întâlnit cu învățătorul lui. Atunci s-a dat repede câțiva pași înapoi, dar învățătorul l-a văzut și l-a întrebat de ce îi este frică să dea ochii cu el. Socrate a răspuns că din cauza a ceea ce a făcut.

„Socrate, dacă ți-ar fi fost teamă de la început, acea teamă te-ar fi împiedicat să o faci și apoi să te întâlnești cu mine”, a spus învățătorul.

În Buddhism, acestea sunt numite Hiri și Ottapa, teama morală și rușinea morală. Un Buddhist ar trebui să caute moduri de prevenire, nu modul în care să aplice contramăsuri.

e. Dincolo de castă

Buddhismul nu face discriminări pe bază de castă, sex etc. Cineva nu este un paria prin naștere, ci prin lucrurile pe care le face. Standardul de viață al cuiva este rezultatul propriilor lui fapte, fie dintr-o viață anterioară, fie chiar din viața prezentă. Dacă o persoană este leneșă, atunci mai târziu va trebui să muncească ca un sclav pentru a supraviețui. Toată lumea are oportunitatea de a progresa și în viața lumească, și în cea spirituală. Iluminarea nu este numai pentru cei bogați, puternici și faimoși. Nici vârsta, sexul sau chiar a fi în stare animală, nu poate împiedica pe cineva să atingă Adevărul spiritual.

f. Dincolo de misticism

Fericirea nu depinde de ceea ce spune astrologia, numerologia, chiromanția, sau Feng-Shui-ul. Deși unele din aceste predicții pot avea o oarecare acuratețe, ele pot de asemenea fi transformate de ceea ce spunem, facem sau gândim.

Fericirea noastră ar trebui să fie guvernată de Nobila Cale Octuplă, care începe cu Înțelegerea Corectă. Calea însăși este bazată pe fapte. Nu există o cale numită Credința Corectă.

Sonananda Sutta (DN 4)
Calitățile unui Brahmin adevărat.

Într-o zi discipolii unui Brahman vestit. Sonananda, i-au cerut acestuia să-l provoace pe Buddha la o discuție religioasă. Fără prea mare tragere de inimă Sonananda a fost de acord din cauza presiunii discipolilor. Dar în adâncul inimii lui el știa că merge la o luptă deja pierdută; ar putea să-și piardă toți discipolii dacă ar da greș.

În ziua respectivă ei au mers în locul în care stătea Buddha; la fiecare pas înainte pe care-l făcea, se gândea că mai bine ar face doi pași înapoi.

În mintea lui, se gândea cum ar avea loc discuția. Existau două posibilități. Fie mai întâi să-i pună el o întrebare lui Buddha, fie Buddha să-i pună o întrebare lui. Dar dacă i-ar pune lui Buddha o întrebare prostească, oamenii ar râde de el. și dacă Buddha i-ar pune o întrebare foarte dificilă, la care nu ar putea răspunde, oamenii tot ar râde de el. De aceea își dorea ca Buddha să-i pună o întrebare simplă.

Bine înțeles că Buddha a putut vedea ce era în mintea lui Sonananda, așa că i-a pus următoarea întrebare: „Sonananda, ce anume îl face pe un om să fie Brahman?”

Sonananda a fost foarte fericit, întrucât el era cel mai informat asupra acestui subiect. Așa că a răspuns: „Pentru a fi un adevărat Brahman, cineva trebuie să aibă următoarele cinci calități:

„Bine ai grăit, Sonananda”, i-a spus Buddha, iar discipolii acestuia au fost foarte bucuroși. „Ar putea una din aceste calități să lipsească și totuși persoana să poată fi numită Brahmin?” a mai întrebat Buddha.

După ce s-a gândit câteva momente, Sonananda a răspuns: „Da, uneori cineva poate să nu arate foarte bine. Acest lucru poate fi omis, atât timp cât are celelalte patru calități.”

Mulțimea, majoritatea fiind discipolii lui Sonananda începu să murmure și să facă zgomot.

„Ar mai putea un criteriu să fie înlăturat?!”

„Da, uneori sunt de sânge amestecat...” Mulțimea începea să devină neliniștită și îngrijorată.

„Sonanda repetă exact cuvintele lui Buddha!” exclamă cineva din mulțime.

„Dar acum, ar mai putea fi omis un criteriu?”

Înainte ca Sonanda să poată rosti un cuvânt, oamenii au strigat: „Nu, Sonanda! Nu ar trebui niciodată să spui aceleași vorbe ca și Buddha!”

„Dacă există cineva printre voi care crede că este mai bun decât Sonanda, atunci să vină în față să vorbească, iar Sonanda să se retragă!”, a spus Buddha, iar mulțimea a rămas tăcută.

„Foarte bine, liniștea înseamnă consimțire, deci voi vorbi. Da, se poate omite abilitatea de a recita toate Vedele. Pentru că ce înseamnă citirea Vedelor atâta timp cât cineva este corect din punct de vedere moral și este dăruit cu înțelepciune?”, a răspuns Sonanda.

„Pentru că înțelepciunea este purificată de către moralitate, iar moralitatea de către înțelepciune: când una din ele există, atunci va exista și cealaltă. Omul moral are înțelepciune, iar cel înțelept are moralitate; combinația dintre moralitate și înțelepciune este cel mai de preț lucru în lume. Tot așa cum o mână o spală pe cealaltă, tot așa înțelepciunea este purificată de moralitate, iar această combinație reprezintă tot ceea ce poate fi mai de preț.”

Astfel, a fi Brahmin nu are nici o legătură cu nașterea, aspectul sau cunoașterea. Unul în care există adevăr, virtute, blândețe, reținere și auto-control, acela care s-a eliberat de contaminări și este înțelept - el este cu adevărat un Brahmin.

Răspunsuri la modulul 1

  1. Kamma este condiționată de cetana - intenția sau volițiunea mentală.
  2. Faptele semnificative, pline de înțeles, atunci când sunt înfăptuite, conduc la fericirea propriei persoane, ca și a celorlalți. Ele sunt benefice, fără pată și lăudate de către cei înțelepți. Mai mult decât orice, ele sunt lipsite de lăcomie, ură și înșelare.

Întrebări

  1. De către ce ar trebui să fie însoțită fericirea adevărată?
  2. Care ar trebui să fie adevăratele calități ale unui Brahman?

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
M 15
M 16
M 17
M 18
M 19
M 20
M 21
M 22
M 23
M 24
HOME