Cursuri Buddhism

Modulul 6

Lecția 2: Lecția condiționalității (3)

Valoarea 1: Încrederea (Saddha)

Fără credință oarbă

Pe măsură ce începem să avem înțelegere corectă, „după cum este cauza, așa va fi și rezultatul”, adică vom începe să ne dezvoltăm calitatea unei convingeri ferme și nu credința oarbă, calitate bazată pe fapte. Este o consolare cunoașterea faptului că orice am face în viață, se va întoarce înapoi la noi. Nu ne facem griji despre când se va întâmpla acest lucru. La fel ca și un bumerang, dacă îl aruncăm corect, atunci în mod sigur, fără nicio îndoială, el va reveni la noi.

Convingerea este aceea care ne motivează să ne comportăm tot mai bine în fiecare zi, din cauză că știm că este datoria noastră să udăm floarea, iar datoria florii este de a crește. Încet-încet, pe măsură ce acumulăm toate faptele mari, suntem tot mai siguri că vom culege fructele succesului.

Venerabilul Sariputta, într-o viață anterioară, a văzut înțelepciunea unui discipol șef al unui Buddha și și-a dorit să fie și el la fel. L-a întrebat pe acel Buddha cum ar putea obține acest lucru. Buddha a răspuns: „Stabilește condițiile corecte, și vei obține aceasta.” Apoi, cu un sentiment de siguranță, el s-a străduit să-și îndeplinească aspirația. Nu a fost nici un fel de favor atunci când Buddha l-a desemnat pe Venerabilul Sariputta drept Discipol șef al lui.

Să-l luăm drept exemplu pe Thomas Edison, care a inventat becul electric. Oare de câte ori a experimentat el până a obținut un rezultat bun? În mod sigur, nu o singură dată, nici de zece sau măcar o sută de ori. Se spune că a încercat de 20.000 de ori. Oamenii l-au întrebat ce a câștigat din faptul că a încercat de atât de multe ori. El a răspuns: „Am câștigat cunoașterea faptului că există 20.000 de moduri în care nu merge, și m-am apropiat astfel mai mult de obiectivul meu”.

Certitudinea, încrederea, este ca vârful unui aisberg. Atunci când încrederea iese la suprafață, toate celelalte calități mentale - efortul, atenția, concentrarea și înțelepciunea sunt de asemenea prezente. Baza unei stupa Buddhiste o reprezintă nobila calitate a încrederii. Astfel, celelalte calități nobile pot fi construite pe fundația saddha.

Adevărul

braham Lincoln a spus faimoasele cuvinte: „Să avem încredere că Corectitudinea crează Putere. și cu această credință să îndrăznim a ne face datoria până la sfârșit, așa cum o înțelegem.” Ce este Corect? Bine înțeles că faptele trebuie să fie corecte.

Încrederea (saddha) trebuie considerată nu ca fiind credință, ci provenind din fapte și înțelegerea corectă a ceea ce este Adevărul.

Încrederea

„Fiți o insulă pentru voi înșivă” a spus Buddha. Încrederea nu ar trebui plasată în exterior, ci în interiorul acțiunii voastre corecte. Atunci când ai încredere într-o persoană, ai de fapt încredere în faptele acelei persoane. Amintiți-vă de bumerangul care se va întoarce cu siguranță, dacă este aruncat corect.

Valoarea 2: Calmul interior

Calmul interior reprezintă o echilibrare perfectă, de nezdruncinat a minții, care își are rădăcinile în pătrunderea înțelesurilor. Este o menținere activă într-o stare de echilibru prin păstrarea imparțialității față de valurile vieții.

Kalil Gibran spune că acest calm interior trebuie să fie precum ceasul bunicului: „tic-tac, tic-tac ...”, în mod constant, indiferent de ceea ce se întâmplă afară. Dacă afară este o furtună puternică, ceasul nu va ticăi mai repede.

Înțelegând lecția condiționalității, devenim mai încrezători și practicăm mai mult calmul interior în activitățile noastre. Cunoaștem faptul că fiecare acțiune va da naștere unui rezultat, la fel cum picătură cu picătură, vasul va fi plin.

Atunci când tăiem un copac cu toporul, nu ultima lovitură este cea care doboară copacul, ci fiecare lovitură, inclusiv ultima fac împreună acest lucru. Fiind consecvenți în faptele noastre, stabilim și îmbunătățim condițiile potrivite pentru ca faptele bune să apară.

Un sentiment nezdruncinat de angajare

„Dacă un om are nevoie de ajutorul tău, o vei face?” - a fost o întrebare pusă lui bodhisatta înainte de a deveni Buddha. „Da, o voi face, chiar dacă drumul ar fi plin cu păduri de bambuși și m-aș târâi dacă n-aș putea merge în picioare.”

Aceasta este o angajare, o hotărâre de nezdruncinat a lui Buddha, care a fost dovedită prin faptul că l-a învățat pe Subbhada chiar înainte de a muri. El a călătorit tot drumul până la Kusinara, timp de trei luni, doar din cauză că exista o ființă care avea potențialul de a deveni iluminată.

Pacea sufletească

Calmul interior este o valoare, o calitate care se naște din înțelegerea faptului că, condițiile trebuie să se afle la locul potrivit. Liniștea, pacea sufletească este ca țăranii care așteaptă ca recolta să rodească. Iar câteodată, dacă nu obțin atât de mult pe cât au sperat, ei vor munci iar din greu și vor da tot ceea ce au mai bun pentru următoarea recoltă. Ei nu vor renunța, nici nu-și vor schimba meseria.

Cât de multe planuri ne facem pentru viață, tot atâtea își face și viața pentru noi. Eșecul nu înseamnă a cădea, ci a rămâne jos. Ne putem ridica din nou dacă vom munci mai mult și nu vom renunța.

Autocontrolul

Uneori putem fi foarte aspri sau irascibili. Trebuie să fim așezați și s-o luăm mai ușor. Se pare că ne schimbăm direcția foarte ușor, numai la un cuvânt sau la un comentariu al altora. Odată cu înțelegerea legii condiționalității începem să avem mai mult autocontrol, chiar atunci când suntem amenințați de alții.

Moderația

Valoarea calmului interior vă va face să fiți o persoană simplă. Moderația, prin evitarea celor două extreme, o îngăduință prea mare sau o asceză prea puternică, va pava calea dezvoltării atenției. Pe măsură ce ne străduim tot mai mult, cu hărnicie, trebuie să respectăm moderația în acțiunile noastre, în vorbire și în gândire.

După ce Buddha a murit (maha-pari-nibbana), pentru ca Venerabilul Ananda să poată participa la primul Conciliu Buddhist, trebuia să fie un arhat. El a meditat cu stăruință până în noapte dinaintea Conciliului, dar nu exista nici un semn că ar putea atinge starea de arhat. În cele din urmă el s-a hotărât să se odihnească puțin și să continue mai târziu. Pe când era gata să se întindă, cu mintea liniștită, el a obținut dintr-o dată iluminarea.

Trebuie să învățăm cum să fim proprii noștri stăpâni. Trebuie să știm când să forțăm și când să ne relaxăm. Dacă mergem prea repede, trebuie să știm cum să încetinim. Dacă deviem de la drum, trebuie să știm cum ne întoarcem la drumul drept. Dacă suntem prea lenți, trebuie să mai forțăm. Dacă stăm pe loc, trebuie să pornim și așa mai departe.

Bazându-vă pe condițiile, situația și capacitățile voastre, acționați în consecință. Păstrând o conduită corectă (sīla) prin moderație vom obține starea în care nu avem nici o remușcare. Iar acest lucru va face să apară liniștea și înțelepciunea.

Concluzie

Certitudinea este începutul, iar calmul interior este sfârșitul. Un echilibru între siguranță și calm vă va ajuta să treceți prin furtunile plăcerilor simțurilor, ale urii și iluziei.

Înțelegând această a doua lecție, a condiționalității, aceste două valori se vor deschide în viața voastră. Nu vă va fi frică să vă întâlniți cu poliția, știind că nu ați făcut nimic rău.

Aveți credință în voi înșivă și în faptele voastre, nu într-un Zeu. Kamma este prietena voastră; Kamma reprezintă și părinții, rudele și învățătorii. În ambele lecții am învățat că dacă ar fi doar fapte, fără condiții, care ar mai fi motivația de a trăi? Dacă lumea ar fi creată și sortită a fi într-un anume fel, care ar mai fi rostul de a trăi corect?

Reamintiți-vă tot timpul că rezultatul faptului de a-i iubi pe alții este că voi înșivă sunteți fericiți, și nu a aștepta ca ceilalți să vă întoarcă dragostea. Dacă evităm o cauză, vom evita de asemenea și efectul. Dacă nu dorim o destinație nefericită, nu trebuie să comitem acte rele.

Binele dă naștere la bine, răul dă naștere la rău; un amestec de bine și rău va da naștere unor rezultate și bune și rele (nu se vor anula unul pe altul), iar nici bine, nici rău nu va da naștere nici unui rezultat.

Răspunsuri la modulul 5

  1. În timp ce trecutul influențează prezentul, prezentul împreună cu trecutul influențează viitorul.
  2. Nu trebuie să ne supărăm cu ușurință atunci când alții nu ne tratează bine, din cauză că inegalitatea reprezintă măsura lucrurilor și nimic nu iese din nimic.

Întrebări

  1. Care sunt cele patru calități mentale care apar atunci când ne dezvoltăm pe deplin certitudinea (saddha)?
  2. De ce Certitudinea este începutul, iar calmul interior este sfârșitul?

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
M 15
M 16
M 17
M 18
M 19
M 20
M 21
M 22
M 23
M 24
HOME