Cursuri Buddhism

Modulul 7

Lecția 3: Lecția proprietății

Buddhismul pune accent pe „proprietate”, și nu pe „dependență” sau pe cultul unui obiect extern. Noi nu moștenim Kamma nici de la părinții noștri, nici din genele noastre, nici din rasă sau clan.

Semeni și Culegi

Orice am face, în cele din urmă se va întoarce la noi. Se poate să uităm faptele, dar faptele nu ne vor uita niciodată pe noi. Atunci când condițiile sunt potrivite, faptele, fie ele rele sau bune, se vor întoarce pentru a-și găsi proprietarul.

Mintea este aceea care produce toate stările, toate fenomenele. Toate sunt create de către minte. După cum gândești, tot așa vei acționa. Iar rezultatul te va urmări la fel ca umbra de care nu te poți despărți niciodată

(Dhammapada 1).

Din cauza faptului că nu putem sesiza relația de proprietate devenim atât de dezamăgiți atunci când acțiunile noastre nu ne duc imediat la rezultatul dorit. Începem să renunțăm și nu ne mai pasă de rezultatul faptelor noastre.

Dacă putem vedea relația de proprietate, atunci nu ne vom mai simți marginalizați de vorbele altora, pentru că știm că la timpul potrivit, atunci când condițiile vor permite, faptele se vor întoarce la noi. Amintiți-vă că faptele își pot „recunoaște” proprietarul și se vor întoarce la acesta în cele din urmă.

Priviți florile care înfloresc într-un colț al grădinii. Lor nu le pasă dacă le admiră cineva sau nu. Ele continuă să fie înflorite în fiecare zi, indiferent dacă le veți observa. Ele doar fac ceea ce trebuie să facă și sunt mândre de acest lucru.

Nu vă îngrijorați de rezultate. Mulți dintre noi suntem preocupați de creditul pe care-l avem în fața altora. Totdeauna vrem să fim în competiție cu ceilalți. Legea Kamma este foarte dreaptă. Orice ați face, se va întoarce la voi. Nu contează dacă vă amintiți sau nu, dacă ați făcut ceva în mod intenționat sau din glumă, sau oricum altcumva, acel lucru se va întoarce la voi.

Deci nu priviți cu ușurință faptele. Nu există loc în această lume unde să puteți scăpa de rezultatele legii Kamma. Vă vor urmări oriunde vă veți afla în Samsara.

Factorul timp este acela care complică lucrurile și ne poate înșela în ceea ce privește Kamma. Este o chestiune de timp momentul în care rezultatele vor apărea. Acest moment poate fi imediat, chiar în viața actuală, sau poate fi în viața următoare sau peste un număr mare de vieți.

Considerați drept exemplu cazul lui Angulimala, care a omorât atât de mulți oameni. Deși în cele din urmă el a realizat că făcea ceva rău și s-a întors din acel drum greșit, el a avut o moarte crudă. Umbra l-a ajuns din urmă; el a fost lovit de moarte cu toate că era un iluminat.

Orice v-ar face niște oameni răi, nu le faceți și voi la fel. Ceea ce faci, aceea vei culege. Dacă ei fac un rău, rău vor culege.

Din cauza ignoranței nu ne-am comportat într-un mod nobil, în ceea ce privește faptele, vorbele și gândurile. Faptele noastre rele nu au fost făcute de către părinții noștri, frați, rege sau deva, ci numai de către noi înșine. Fructul extazului sau al suferinței va fi experimentat numai de către proprietarul faptelor, nu și de către altcineva. Nu dați vina pe alții sau pe Dumnezeu că tocmai vouă vi s-a întâmplat un anumit lucru.

Dacă pe mâna voastră nu există nicio tăietură, atunci nicio otravă nu vă poate face rău.

(Dhammapada, 124)

Ceea ce este făcut nu mai poate fi retras

Nu putem întoarce timpul. Nu contează dacă ești sărac sau bogat, dacă ești blând sau bun, dacă ești un sfânt sau ești iluminat, rezultatul tot se va întoarce la proprietarul lui.

Chiar și pe Buddha l-a afectat Kamma lui proprie. A existat un moment dat când a fost acuzat că a lăsat-o însărcinată pe Cincaya, iar altă dată el a fost rănit de o piatră aruncată de pe o faleză de către Devadatta. Atât timp cât binele se manifestă, răul se va manifesta și el.

Proprietatea nu înseamnă egoism. Atunci când ne ajutăm pe noi înșine, îi ajutăm și pe ceilalți, iar atunci când îi ajutăm pe ceilalți ne ajutăm de fapt și pe noi înșine. La fel a fost și în cazul lui Buddha; iluminarea lui, pe lângă faptul că a fost o achiziție proprie, personală, pentru el însuși, a însemnat foarte mult și pentru lumea întreagă. Acest tip de proprietate înseamnă, de asemenea, și responsabilitatea noastră pentru o viață armonioasă în societate și în mediul în care trăim. Faptele noastre îi vor afecta și pe ceilalți. Găsiți un echilibru între aceste lucruri. A te ajuta pe tine însuți înseamnă și a-i ajuta pe ceilalți.

Mesaje

1. Nu poți lua nimic cu tine, cu excepția propriilor fapte

A fost odată un om care a auzit de un mare maestru care trăia într-o mănăstire importantă. El a călătorit câteva mii de mile pentru a se întâlni cu acest mare maestru. Cu desaga în spate, a ajuns în cele din urmă la mănăstire. Ajuns acolo, a întrebat cum poate ajunge la marele maestru. După ce i s-a arătat calea către camera maestrului, care era în vârful clădirii, el a mers și a ciocănit la ușa acelei camere. Din spatele ușii s-a auzit o voce: „Da, intră, te rog.”

El a împins ușa și, spre surpriza lui, nu se afla nimic în cameră, în afara unui pat mic, o măsuță și o noptieră. „Tu ești maestrul?”

– „Da, eu sunt.”

„Este aceasta camera ta?” - „Da, asta este” - „Dar de ce este atât de goală, atât de simplă?”

Zâmbind, maestrul a răspuns calm, arătând către desaga lui: „Tot așa este și în cazul tău.” - „Cum te poți compara tu cu mine? Eu sunt doar un călător, sunt doar în trecere pe aici.” - „La fel și eu, sunt doar în trecere. Acest loc nu este al meu. De ce ar trebui să car mai multe după mine?”

Cu cât avem mai multe, cu atât mai multe griji și dureri de cap vom avea. Un călugăr deține numai două seturi de robe. Ei nu trebuie să se gândească la ce vor purta mâine. Reflectați la acest lucru gândindu-vă cât timp vă ia să vă decideți cu ce vă veți îmbrăca.

Nu aducem nimic în această lume și, le fel, nu putem lua nimic cu noi în viața următoare. Singurele lucruri care rămân sunt faptele noastre. Deci aveți mare grijă și fiți foarte atenți la acțiunile voastre.

Teama nu apare niciodată în cei înțelepți, numai în cei nebuni. Dacă înțeleptul s-ar teme vreodată, el nu s-ar teme decât de propriile lui fapte.

Orice ai avea, trebuie să dăruiești, din cauză că dacă nu poți dărui ceva, atunci nu posezi acel lucru. El te posedă pe tine.

Era odată un om foarte bogat, dar foarte egoist și zgârcit. El nu se întâlnea cu alții, temându-se că aceștia îi vor cere donații. Ușa lui era tot timpul închisă. Tot atunci mai trăia și un înțelept, care s-a gândit că zgârcitului i s-ar putea da o lecție. Așa că, într-o bună zi, el a ciocănit la ușa bogătașului. Înspăimântat că ar putea fi cineva care cere ceva, acesta a întrebat: „Cine e?”

„Am auzit că ești un înțelept care-mi poate răspunde la niște întrebări”. Cum nu i-a fost cerută nici o donație, zgârcitul a deschis ușa.

„Am două întrebări. Mai întâi, dacă s-ar naște în această lume un copil cu toate degetele la mâini, dar care n-ar putea strânge pumnul, ar fi acesta normal și ar putea fi fericit?” - „Prostule, bineînțeles că nu este normal și nu ar putea fi fericit.”

„Înțeleg. Următoarea întrebare este: dacă acel copil ar avea toate degetele intacte, dar ambii pumni încleștați, ar fi el normal și ar putea trăi fericit?” - „Omule nebun, bineînțeles că nu este normal și nu ar putea fi fericit.”

„Da, așa e. Dar în această lume există astfel de oameni”, a spus înțeleptul, după care a plecat.

Răspunsuri la modulul 6

  1. Cele patru calități mentale care vor apărea atunci când ne dezvoltăm pe deplin certitudinea - Saddha, sunt Efortul Corect, Atenția, Concentrarea și Înțelepciunea.
  2. Atunci când certitudinea este stabilită prin Înțelegerea Corectă a Adevărului așa cum este el - Kamma condiționează rezultatele - atunci începem să fim moderați și pașnici în acțiunile, vorbele și gândurile noastre; și astfel nu vom mai fi ușor influențabili de schimbările vieții. Deci Calmul apare după Certitudine.

Întrebări

  1. Pot copiii noștri moșteni faptele noastre greșite?
  2. Care este singura avere pe care o deținem cu adevărat?

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
M 15
M 16
M 17
M 18
M 19
M 20
M 21
M 22
M 23
M 24
HOME