Cursuri Buddhism

Modulul 8

Lecția 3: Lecția proprietății (2)

2. Bogăția ta constă în Acțiunile tale

Care este fericirea unui laic? În A.N. 4.62, Anana Sutta, se spune că aceasta este fericirea care provine din:

Ce ar putea fi de blamat? Acțiunile noastre se pot clasifica în patru categorii: cele bune pe care le-am înfăptuit deja, cele bune pe care nu le-am înfăptuit încă, cele rele pe care le-am făcut și cele rele pe care le-am evitat. Dintre aceste acțiuni, cele care ne pot face fericiți sunt cele bune pe care le-am făcut și cele rele pe care le-am evitat.

„Evită răul, fă binele și purifică-ți mintea”

A fi fără pată, a nu putea fi blamat de către nimeni, aceasta este singura bogăție, singura avere care ne inundă în momentul morții. Este singurul leac care absoarbe suferința, teama și grija de moarte. Este singurul și ultimul lucru pe care îl deținem cu adevărat. Viața ar fi goală și lipsită de sens fără el.

Într-o altă ocazie, Buddha i-a oferit fiului său, Rahula, aceste șapte bogății, atunci când acesta și-a cerut moștenirea:

  1. Încrederea;
  2. Virtuțile;
  3. Generozitatea;
  4. Cunoașterea;
  5. Rușinea morală;
  6. Teama morală;
  7. Înțelepciunea.

Acestea reprezintă bogăția pe care o putem lua în următoarea existență sau viață.

3. Privește-te pe tine însuți; nu te uita la alții

Nu ar trebui să numărăm binecuvântările celorlalți și să uităm de ale noastre. Nu fiți ca acel fermier care-și numără herghelia călărind, dar uită să numere calul pe care stă.

Vedeți ceea ce au oamenii bun, nu doar punctele lor rele. Priviți la ceea ce ați făcut sau ați lăsat nefăcut voi înșivă, nu ceilalți. Este ușor să vezi faptele rele ale celorlalți și nu pe cele proprii. De aceea este necesar să reflectăm în mod constant la propriile noastre fapte, amintindu-ni-le permanent; este necesar să privim la către ceea ce putem face și nu numai la ceea ce nu putem face.

4. Nu te blama pe tine însuți, nu-i blama pe ceilalți

În viață, mulți dintre noi avem o grămadă de regrete și remușcări. Blamăm deciziile pe care le-am luat și care i-au făcut pe alții să sufere. De asemenea îi blamăm pe alții care ne-au produs nouă suferință.

Atât timp cât acționăm cu înțelepciune și în mod corect, nu trebuie să ne simțim prost atunci când faptele iau o turnură nefavorabilă sau cauzează insatisfacții altora. În mod similar, atunci când alții ne fac nouă ceva rău, trebuie să considerăm acest lucru la modul pozitiv, înțelegând că acțiunile lor rele vor produce un efect rău.

Averile care s-au dus nu mai pot fi întoarse. Fiecare greșeală este o lecție pe care o învățăm și pe care trebuie să ne asigurăm că nu o vom mai repeta. Totdeauna există un mâine. Așa cum noi avem Kamma noastră proprie care ne însoțește permanent, tot așa o au și ceilalți. Trebuie să știm cum să ne învățăm lecția din fiecare greșeală pe care o facem.

5. Nu te răzbuna, dar luptă

Dacă oamenii strigă la noi și ne ocărăsc, nu trebuie să ne răzbunăm, strigând și spunând vorbe grele la rândul nostru. Ceea ce oamenii fac, aceea vor avea. Ceea ce facem noi, aceea vom avea. Deja este o prostie ca un om mânios să arunce cu „balega de vacă” în noi. O prostie și mai mare ar fi ca noi să luăm balega și să o aruncăm înapoi, murdărindu-ne astfel și mâinile.

Odată, o persoană l-a invitat pe Buddha acasă la ea pentru Dana. Motivul pentru care l-a invitat a fost acela de a-l ocărî și de a-i spune vorbe grele. Așa că după masă, omul a început să strige la Buddha. Buddha a așteptat tăcut până când omul s-a liniștit, apoi l-a întrebat: „Ai terminat?” - „Da, am terminat”, a răspuns acesta.

„Acum, dacă ai fi gătit o mâncare delicioasă și i-ai fi oferit-o unui bun prieten, iar acesta n-ar fi mâncat-o, ce s-ar fi întâmplat cu acea mâncare delicioasă?” - „Aș fi mâncat-o eu însumi”, a spus omul.

„Exact. Toate cuvintele pe care mi le-ai aruncat în față, eu nu le accept, așa că ți le poți lua pe toate înapoi.”

Dacă punem cuiva întrebarea: „Te vei înfuria?”, am putea obține răspunsuri ca: „Poate”, „Depinde”, sau chiar „Da, mă voi înfuria”. Dar dacă am reformula întrebarea astfel: „Trebuie să te înfurii?”, atunci în mod sigur răspunsul va fi: „Nu, nu trebuie să mă înfurii”.

„Am auzit că tu nu ucizi.” - „Da, așa e, nu ucid; mă abțin de la a ucide, conform preceptelor.”

„Dar am auzit că și ucizi” - „Bineînțeles că ucid, ucid ura, lăcomia și, de asemenea, ignoranța”, a răspuns Buddha.

Trebuie să luptăm având drept armă înțelepciunea, și nu sabia sau focul. De unde vine suferința? În Rohitassa Sutta (A.N. 4.45), Buddha a spus: „În acest corp de-un stânjen se găsește suferința, cauza, sfârșitul și calea către sfârșitul suferinței”.

Adevărata suferință nu este creată de alții, ci de către noi înșine. Atunci când suntem supărați, acesta este un indiciu al faptului că unul sau mai multe circuite ale Nobilei Căi Octuple este încurcat. Trebuie să știm cum să rezolvăm situația cu înțelepciune.

Încercați să fiți ca acea „mânie” scrisă pe apă, sau pe nisipul plajei, și nu pe stâncă.

6. Fiți cel mai bun prieten al vostru

Ce ar putea să facă cel mai bun prieten pentru voi? În cel mai bun caz poate să vă facă fericiți, să pună un zâmbet pe fețele voastre, să vă țină companie, să vă asculte, să fie acolo pentru voi, să vă laude și să vă protejeze. Dar ce altceva ar mai putea face?

Bineînțeles, dacă ați avea un prieten spiritual, acesta ar putea fi o întrupare a credinței, a virtuților, a generozității, cunoașterii și înțelepciunii. Dar, dacă sunteți ca o linguriță într-o ceașcă cu miere și niciodată nu o gustați, atunci nu are niciun rost. Și oricine poate fi atât de norocos ca să aibă un prieten spiritual?

Fiți propriul vostru bun prieten și permiteți Dhammei să fie parte din această prietenie. La sfârșitul zilei, fericirea va fi numai cu voi și numai pentru voi. Trebuie să facem acest lucru pentru a simți diferența.

„Atunci când te naști, mama îți este cel mai bun prieten.
Când înveți, colegul îți este cel mai bun prieten.
Când pășești în viață, partenerul îți este cel mai bun prieten.
Când călătorești în oceanul Samsarei, Kamma îți este cel mai bun prieten.”

Nimeni nu-ți poate lua Kamma de lângă tine. Ea este acolo pentru tine în permanență, chiar și atunci când ești singur în pădure.

Mintea noastră trebui îmblânzită și disciplinată, pentru că o minte neantrenată poate aduce mai multă suferință decât cel mai rău dușman.

~ Dhammapada, 42 ~

Răspunsuri la modulul 7

  1. Ceea ce semănăm, aceea vom culege; copiii noștri vor culege ceea ce vor semăna ei înșiși. Câteodată ni se pare că ei moștenesc Kamma noastră, bună sau rea. De fapt noi le oferim condițiile potrivite pentru a culege ceea ce ei au semănat.
  2. Singura avere pe care o deținem cu adevărat o reprezintă faptul de a nu putea fi blamați de către nimeni, împreună cu cele 7 Comori: Încrederea, Virtuțile, Generozitatea, Cunoașterea, Rușinea Morală, Teama Morală și Înțelepciunea.

Întrebări

  1. Ce înseamnă, în Rohitassa Sutta, faptul că în acest „corp de-un stânjen” se găsește Nobilul Adevăr al Suferinței?
  2. Care este cel mai bun lucru pe care-l putem face atunci când ne întâlnim cu o oportunitate?

.

M 01
M 02
M 03
M 04
M 05
M 06
M 07
M 08
M 09
M 10
M 11
M 12
M 13
M 14
M 15
M 16
M 17
M 18
M 19
M 20
M 21
M 22
M 23
M 24
HOME